Detailed Information on Publication Record
2021
Czechoslovak primary schools at the time of the fall of communism - eyewitness testimonies
POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEKBasic information
Original name
Czechoslovak primary schools at the time of the fall of communism - eyewitness testimonies
Authors
POLOUČEK, Oto (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
European Conference on Educational Research, 06 - 10 September 2021, University of Geneva, Switzerland, 2021
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Switzerland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/21:00119232
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
pozdní socialismus; post‑socialistická transformace; orální historie; dějiny školství; reformy vzdělávání
Keywords in English
late socialism; post‑socialist transformation; oral history; history of education; educational reforms
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 13/4/2022 09:42, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn
V originále
The aim of the paper is to present partial results of research focusing on an examination of the everyday life of the teachers at primary schools (ISCED 1 and 2) before the Velvet Revolution in 1989 and during the time of subsequent transformation as the eyewitnesses themselves lived it. We will specifically focus on the perception of organisational or pedagogical changes in schools themselves, how senior members of staff were replaced, and how the passage to school autonomy proceeded. In this paper we will also look at the methodological issues of research, in particular the method of oral history. We will mention in brief the preparation of interviews, the execution of pilot interviews, the evaluation of these, and the subsequent adjustment of the structure of interviews. We will also consider the issue of research that is based on interviews at the time of the Covid-19 pandemic, which affects the organisation of the research and indeed the quality of the interviews.
In Czech
Cílem příspěvku je prezentovat dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na prozkoumání každodenního života učitelů základní školy (ISCED 1 a 2) v období před sametovou revolucí v roce 1989 a v období následné transformace tak, jak je sami pamětníci prožili. Konkrétně se zaměřujeme na vnímání organizačních či pedagogických změn přímo ve školách, jak probíhala výměna vedoucích pracovníků a jak probíhal přechod k autonomii škol. V rámci příspěvku se budeme věnovat i metodologickým otázkám výzkumu, a to zejména metodě orální historie. Zmíníme stručně přípravu rozhovorů, realizaci pilotních rozhovorů, jejich zhodnocení a následné úpravy struktury rozhovorů. Nevyhneme se rovněž problematice výzkumu, který je založen na rozhovorech, v době šíření pandemie Covid- 19, což má vliv nejenom na organizaci výzkumu, ale i na kvalitu rozhovorů.
Links
GA20-11275S, research and development project |
|