POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEK. Czechoslovak primary schools at the time of the fall of communism - eyewitness testimonies. In European Conference on Educational Research, 06 - 10 September 2021, University of Geneva, Switzerland. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Czechoslovak primary schools at the time of the fall of communism - eyewitness testimonies
Authors POLOUČEK, Oto (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition European Conference on Educational Research, 06 - 10 September 2021, University of Geneva, Switzerland, 2021.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Switzerland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL webová prezentace konference
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00119232
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) pozdní socialismus; post‑socialistická transformace; orální historie; dějiny školství; reformy vzdělávání
Keywords in English late socialism; post‑socialist transformation; oral history; history of education; educational reforms
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Lucie Racyn, učo 445546. Changed: 13/4/2022 09:42.
Abstract
The aim of the paper is to present partial results of research focusing on an examination of the everyday life of the teachers at primary schools (ISCED 1 and 2) before the Velvet Revolution in 1989 and during the time of subsequent transformation as the eyewitnesses themselves lived it. We will specifically focus on the perception of organisational or pedagogical changes in schools themselves, how senior members of staff were replaced, and how the passage to school autonomy proceeded. In this paper we will also look at the methodological issues of research, in particular the method of oral history. We will mention in brief the preparation of interviews, the execution of pilot interviews, the evaluation of these, and the subsequent adjustment of the structure of interviews. We will also consider the issue of research that is based on interviews at the time of the Covid-19 pandemic, which affects the organisation of the research and indeed the quality of the interviews.
Abstract (in Czech)
Cílem příspěvku je prezentovat dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na prozkoumání každodenního života učitelů základní školy (ISCED 1 a 2) v období před sametovou revolucí v roce 1989 a v období následné transformace tak, jak je sami pamětníci prožili. Konkrétně se zaměřujeme na vnímání organizačních či pedagogických změn přímo ve školách, jak probíhala výměna vedoucích pracovníků a jak probíhal přechod k autonomii škol. V rámci příspěvku se budeme věnovat i metodologickým otázkám výzkumu, a to zejména metodě orální historie. Zmíníme stručně přípravu rozhovorů, realizaci pilotních rozhovorů, jejich zhodnocení a následné úpravy struktury rozhovorů. Nevyhneme se rovněž problematice výzkumu, který je založen na rozhovorech, v době šíření pandemie Covid- 19, což má vliv nejenom na organizaci výzkumu, ale i na kvalitu rozhovorů.
Links
GA20-11275S, research and development projectName: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:45