KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Kateřina LOJDOVÁ and Kateřina VLČKOVÁ. Jak je žákovská diverzita obsažena v plánovaném a realizovaném kurikulu předmětů pedagogické propedeutiky v programu učitelské přípravy? (WORKING WITH STUDENT DIVERSITY: PLANNED AND REALIZED CURRICULA OF TEACHER EDUCATION). In Konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV). 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak je žákovská diverzita obsažena v plánovaném a realizovaném kurikulu předmětů pedagogické propedeutiky v programu učitelské přípravy?
Name (in English) WORKING WITH STUDENT DIVERSITY: PLANNED AND REALIZED CURRICULA OF TEACHER EDUCATION
Authors KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Kateřina LOJDOVÁ and Kateřina VLČKOVÁ.
Edition Konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kurikulum; žákovská diverzita; studenti učitelství
Keywords in English curriculum student diversity pre-service teachers
Changed by Changed by: doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154. Changed: 27/9/2021 13:20.
Abstract
Příspěvek analyzuje plánované a realizované kurikulum pedagogických kurzů v přípravném učitelském vzdělávání ve vztahu k práci s žákovskou diverzitou. Analyzovány byly koncepční dokumenty, sylaby pedagogických předmětů, videonahrávky výuky, terénní poznámky z realizované výuky, rozhovory se studenty učitelství a deníky. Ukazuje se, že plánované kurikulum je konstruováno ve vícero diskurzech. Realizované kurikulum je adresováno mnoha tématy vnesenými vyučujícími. Studentské vstupy jsou méně časté, jelikož studenti žákovskou diverzitu většinou netematizují, jejich poznatky se zdají být fragmentované.
Abstract (in English)
The paper presents an analysis of planned and realized curricula in pre-service teacher education with respect to student diversity in lower secondary education. Data were curricular documents, syllabi of courses in Education, video-taped lessons, field notes, interviews with pre-service teachers, and their diaries. The results show a variety of discourses in which the planned curriculum is constructed. The realized curriculum is addressed by multiple topics raised by the teachers. Student initiatives occurred rarely, as the pre-service teachers typically do not tend to problematize student diversity; their knowledge in this area seems to be fragmented.
Links
GA19-06763S, research and development projectName: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education
PrintDisplayed: 25/8/2024 03:14