MENŠÍKOVÁ, Tereza. Tradition as a Temporal Chain of Symbolic Constructions : Transmission and Modification of Ambedkarite’s Interpretations of Buddhism in Time and Space. In The 21st International Conference on Maharashtra, online, Oxford 21-25 September 2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tradition as a Temporal Chain of Symbolic Constructions : Transmission and Modification of Ambedkarite’s Interpretations of Buddhism in Time and Space
Authors MENŠÍKOVÁ, Tereza.
Edition The 21st International Conference on Maharashtra, online, Oxford 21-25 September 2021, 2021.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60304 Religious studies
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) tradition; Ambedkar; modifications; Buddhism; Mumbai
Keywords in English tradice; Ámbédkar; modifikace; buddhismus; Bombaj
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Tereza Menšíková, učo 427682. Changed: 4/1/2023 07:38.
Abstract
This paper focuses on the circulation of the tradition of Navayana Buddhism and the interpretation of the tradition through the eyes of young Ambedkarite Buddhists in Maharashtra. Tradition in terms of transmitted physical objects, cultural constructions, and beliefs is continuity between the past and present and is subjected to constant modification process. In my research, I analyse this modification process on today’s young generation of Ambedkarite Buddhists in Mumbai and their interpretation of key aspects of their tradition, which lay the foundation of identification Buddhists as a community. For explaining the tradition in the life of Ambedkarite Buddhists I centralize my argumentation around three significant interpretations of 1) figures of Ambedkar and Buddha, and Ambedkar’s primary texts about Navayana Buddhism, 2) history of casterelated atrocities and discrimination in discourse and practices, and 3) history of the resistance and fight for equal rights. I will also address the question of how the circulation of different types of interpretation of Navayana tradition effects and forms the collectivity of Ambedkarite Buddhists and whether it has an impact on the mobilization strategies of the community. The analysis shows how sharing as well as transmitting interpretations of practices, symbols, physical objects, institutions, and cultural constructions in time (from one generation to another) and space (rural/urban areas) form the community and the identification of oneself as Ambedkarite Buddhist, Mahar or Dalit. The analysis is based on ethnography research conducted in Mumbai in the university environment.
Abstract (in Czech)
Tento příspěvek se zaměřuje na šíření tradice navájánového buddhismu a její interpretaci očima mladých buddhistů Ámbédkaritů v Maháráštře. Tradice ve smyslu předávaných hmotných předmětů, kulturních konstrukcí a víry je kontinuitou mezi minulostí a současností a podléhá neustálému procesu modifikace. Ve svém výzkumu analyzuji tento proces modifikace na dnešní mladé generaci buddhistů Ámbédkaritů v Bombaji a jejich interpretaci klíčových aspektů jejich tradice, která tvoří základ identifikace buddhistů jako komunity. Pro vysvětlení tradice v životě buddhistů soustřeďuji svou argumentaci kolem tří významných interpretací: 1) postav Ámbédkara a Buddhy a Ámbédkarových primárních textů o navájánovém buddhismu, 2) historie kastovních krutostí a diskriminace v diskurzu a praxi a 3) historie rezistence a boje za rovná práva. Budu se také zabývat otázkou, jak cirkulace různých typů interpretace navájánové tradice ovlivňuje a formuje kolektivitu buddhistů a zda má vliv na mobilizační strategie komunity. Analýza ukáže, jak sdílení i předávání interpretací praktik, symbolů, fyzických předmětů, institucí a kulturních konstrukcí v čase (z generace na generaci) a prostoru (venkov/město) formuje komunitu a identifikaci sebe sama jako buddhisty, mahara nebo dalita. Analýza vychází z etnografického výzkumu provedeného v Bombaji v univerzitním prostředí.
Links
MUNI/A/1495/2020, interní kód MUName: Obraz, text a zvuk v mezikulturní a mezináboženské komunikaci (Acronym: OTMEKO)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 30/9/2024 21:31