MENŠÍKOVÁ, Tereza and Lucie VIDOVIĆOVÁ. Výsledky vědy hledají cestu do výuky sociálních věd na ZŠ a SŠ aneb pohled z „druhé strany“ na zkušenost s tvorbou modelových lekcí (Science results find their way into social studies teaching in primary and secondary schools: A view from the "other side" at the experience of creating model lectures). In Didaktická konference 2021. Vzdělání pro budoucnost : Humanitní a společenské vědy a výzvy občanství ve 21. století (22.-23. září 2021, Brno). 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výsledky vědy hledají cestu do výuky sociálních věd na ZŠ a SŠ aneb pohled z „druhé strany“ na zkušenost s tvorbou modelových lekcí
Name (in English) Science results find their way into social studies teaching in primary and secondary schools: A view from the "other side" at the experience of creating model lectures
Authors MENŠÍKOVÁ, Tereza (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lucie VIDOVIĆOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Didaktická konference 2021. Vzdělání pro budoucnost : Humanitní a společenské vědy a výzvy občanství ve 21. století (22.-23. září 2021, Brno), 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50401 Sociology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/21:00119851
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) sociální vědy; modelové lekce; osamělost ve starším věku; vzdělávání
Keywords in English social sciences; model lectures; loneliness in older age; education
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 14/3/2022 10:20.
Abstract
V příspěvku se podělíme o svoji zkušenostní cestu s „překladem“ výsledků sociologického výzkumu do aplikovaných výstupů typu pilotní (modelové) lekce pro školy. Modelové lekce jsou jedním z uznávaných výstupů aplikovaného výzkumu, který je považován za důležitý most ke společenské relevanci vědeckých aktivit. Zatímco v některých oborech se možné aplikace nacházejí poměrně snadno, v oblasti společenských věd už nejsou všechny varianty tak nasnadě. V rámci několika empirických projektů se pokoušíme vytvořit takové materiály a přístupy, které by odpovídaly potřebám studujících i vyučujících, a zároveň korektně přenesly získané vědění. Prezentace je podpořena mezinárodním projektem GENPATH: Genderové cesty exkluze v sociálních vztazích ve stáří pohledem životní dráhy (TAČR Zéta TJ0300002).
Abstract (in English)
In this paper, we will share our experience of "translating" the results of sociological research into applied outputs such as pilot (model) lectures for schools. Model lectures are one of the recognized outputs of applied research, which is considered an important bridge to the social relevance of scientific activities. While in some disciplines possible applications are relatively easy to find, in the social sciences not all options are so straightforward. In several empirical projects we are trying to develop materials and approaches that meet the needs of students and teachers, while correctly transferring the knowledge. This presentation is supported by the international project GENPATH: GENdered PATHways of Social exclusion in later life, and its consequences for health and wellbeing (TAČR Zéta TJ0300002).
Links
TJ03000002, research and development projectName: Genderové cesty exkluze v sociálních vztazích ve stáří pohledem životní dráhy a jejich dopad na zdraví a pohodu. (Acronym: GENPATH)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, GENDER-NET Plus
PrintDisplayed: 14/9/2024 10:13