J 2021

Tschechiens Regionen Ein ostmitteleuropäischer Vergleich

BALÍK, Stanislav

Basic information

Original name

Tschechiens Regionen Ein ostmitteleuropäischer Vergleich

Name in Czech

České regiony ve středoevropském srovnání : nefunkční centralistický racionalismus?

Name (in English)

Regions in the Czech Republic Regional Policies in East Central Europe : a comparative approach

Authors

BALÍK, Stanislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Osteuropa, Berlin, Berliner Wissenschafts-Verlag, 2021, 0030-6428

Other information

Language

German

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50601 Political science

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.196

RIV identification code

RIV/00216224:14230/21:00122486

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000711095200008

Keywords (in Czech)

kraje; Česká republika; střední Evropa

Keywords in English

regions; Czech Republic; Central Europe

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 14/12/2021 12:40, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Regionen sind eine wichtige Verwaltungsstruktur zwischen der Kommune und dem Nationalstaat. Sie sind für die tägliche Daseinsvorsorge und Infrastruktur mitverantwortlich. Die Regionalpolitik der EU setzt die Existenz funktions- und absorptionsfähiger Großregionen in den Mitgliedsstaaten voraus. Mitunter tragen Regionen erheblich zur Identitätsbildung der Menschen bei. Die tschechischen Bezirke haben mit den historischen Regionen der böhmischen Länder nichts gemein. Ihre identitätsbildende Kraft ist schwach. Die Aufgabenverteilung zwischen den Regionen und dem Zentralstaat ist unübersichtlich, es mangelt an Finanzautonomie, worin zum Ausdruck kommt, dass der politischen Arbeit der Regionen in Prag keine allzu große Bedeutung beigemessen wird. Das Ziel der nationalen und der europäischen Regionalpolitik, die regionalen Unterschiede im Lebensstandard zu beseitigen, ist bislang verfehlt worden. Das gilt auch für die Regionalpolitik in der Slowakei und Polen.

In Czech

Postkomunistické středoevropské slovanské země (Česká republika, Slovensko, Polsko) sdílely velkou část 20. a 21. století v řadě ohledů podobný vývoj. Vyrovnávaly se také v řadě oblastí s napětím mezi inovací a tradicí, mezi komunistickým dědictvím a postkomunistickým novým začátkem, mezi racionalistickým a nostalgickým přístupem ke skutečnosti. Hlavní zájem tohoto textu míří k tomu, jakým způsobem a kdy došlo ve zmíněných třech zemích po roce 1990 k ustavení regionální úrovně veřejné správy, jak byly regiony re/konstruovány a zda reálně fungují jako zprostředkující územní úroveň mezi státem a lokální sférou. Článek řeší, jak moc se dbalo na hlasy vyzývající k respektování dávných tradic regionálního členění, jak jsou regiony přirozené, do jaké míry jsou zkonstruovány na bázi racionalistických úvah, do jaké míry odpovídají geografickým a sociodemografickým rozmanitostem a jak jsou regiony silné – ve vztahu k centru či ve vztahu k lokální úrovni.

Links

MUNI/A/1324/2020, interní kód MU
Name: Aktuální problémy politologického výzkumu VII.
Investor: Masaryk University