BALÍK, Stanislav. Tschechiens Regionen Ein ostmitteleuropäischer Vergleich (Regions in the Czech Republic Regional Policies in East Central Europe : a comparative approach). Osteuropa. Berlin: Berliner Wissenschafts-Verlag, 2021, vol. 71, 4-6, p. 131-146. ISSN 0030-6428. Available from: https://dx.doi.org/10.35998/oe-2021-0030.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tschechiens Regionen Ein ostmitteleuropäischer Vergleich
Name in Czech České regiony ve středoevropském srovnání : nefunkční centralistický racionalismus?
Name (in English) Regions in the Czech Republic Regional Policies in East Central Europe : a comparative approach
Authors BALÍK, Stanislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Osteuropa, Berlin, Berliner Wissenschafts-Verlag, 2021, 0030-6428.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50601 Political science
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.196
RIV identification code RIV/00216224:14230/21:00122486
Organization unit Faculty of Social Studies
Doi http://dx.doi.org/10.35998/oe-2021-0030
UT WoS 000711095200008
Keywords (in Czech) kraje; Česká republika; střední Evropa
Keywords in English regions; Czech Republic; Central Europe
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 14/12/2021 12:40.
Abstract
Regionen sind eine wichtige Verwaltungsstruktur zwischen der Kommune und dem Nationalstaat. Sie sind für die tägliche Daseinsvorsorge und Infrastruktur mitverantwortlich. Die Regionalpolitik der EU setzt die Existenz funktions- und absorptionsfähiger Großregionen in den Mitgliedsstaaten voraus. Mitunter tragen Regionen erheblich zur Identitätsbildung der Menschen bei. Die tschechischen Bezirke haben mit den historischen Regionen der böhmischen Länder nichts gemein. Ihre identitätsbildende Kraft ist schwach. Die Aufgabenverteilung zwischen den Regionen und dem Zentralstaat ist unübersichtlich, es mangelt an Finanzautonomie, worin zum Ausdruck kommt, dass der politischen Arbeit der Regionen in Prag keine allzu große Bedeutung beigemessen wird. Das Ziel der nationalen und der europäischen Regionalpolitik, die regionalen Unterschiede im Lebensstandard zu beseitigen, ist bislang verfehlt worden. Das gilt auch für die Regionalpolitik in der Slowakei und Polen.
Abstract (in Czech)
Postkomunistické středoevropské slovanské země (Česká republika, Slovensko, Polsko) sdílely velkou část 20. a 21. století v řadě ohledů podobný vývoj. Vyrovnávaly se také v řadě oblastí s napětím mezi inovací a tradicí, mezi komunistickým dědictvím a postkomunistickým novým začátkem, mezi racionalistickým a nostalgickým přístupem ke skutečnosti. Hlavní zájem tohoto textu míří k tomu, jakým způsobem a kdy došlo ve zmíněných třech zemích po roce 1990 k ustavení regionální úrovně veřejné správy, jak byly regiony re/konstruovány a zda reálně fungují jako zprostředkující územní úroveň mezi státem a lokální sférou. Článek řeší, jak moc se dbalo na hlasy vyzývající k respektování dávných tradic regionálního členění, jak jsou regiony přirozené, do jaké míry jsou zkonstruovány na bázi racionalistických úvah, do jaké míry odpovídají geografickým a sociodemografickým rozmanitostem a jak jsou regiony silné – ve vztahu k centru či ve vztahu k lokální úrovni.
Abstract (in English)
The main interest of this text is how and when the regional level of public administration was established in the three Slavic post-communist countries (Czech Republic, Slovakia, Poland) after 1990, how the regions were re/constructed and whether they really function as an intermediate territorial level between the state and the local sphere.
Links
MUNI/A/1324/2020, interní kód MUName: Aktuální problémy politologického výzkumu VII.
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 31/5/2024 12:23