D 2021

Tržní selhání na regionálním trhu parkování

HALÁMEK, Petr a Martin ŠAUER

Základní údaje

Originální název

Tržní selhání na regionálním trhu parkování

Název česky

Tržní selhání na regionálním trhu parkování

Název anglicky

Market failure in the regional parking market

Autoři

HALÁMEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin ŠAUER (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, XXIV. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, od s. 346-351, 6 s. 2021

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50202 Applied Economics, Econometrics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/21:00125001

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-9896-1

Klíčová slova česky

selhání trhu; doprava v klidu (parkování); místní trh

Klíčová slova anglicky

market failure; parking facilities; local market

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2023 10:27, Mgr. Pavlína Kurková

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je ověření existence tržního selhání na trhu parkování ve městě Brně s ohledem na možnost poskytnutí veřejné podpory na výstavbu nebo provoz parkovacích domů. Příspěvek se zabývá pouze jedním ze znaků tržního selhání, kterým je prokázání nedokonalé konkurence. Existence nedokonalé konkurence je podmíněna dominantním postavením na trhu (tržní podíl min. 40 %). Trh je vymezen na základě docházkové vzdálenosti jako klíčového faktoru pro použití parkovacího místa a na základě kategorizace jednotlivých typů parkovacích míst (zejména s ohledem na parkování v uličním prostoru a parkování na parkovištích a v parkovacích domech a parkování typu P+R). Provedená analýza existenci nedokonalé konkurence na trhu parkování v centrální části města Brna nepotvrdila.

Anglicky

The aim of the paper is to verify the existence of a market failure in the parking market in the city of Brno with regard to the possibility of providing public support for the construction or operation of parking garages. The paper deals with only one of the signs of market failure, which is the demonstration of imperfect competition. The existence of imperfect competition is conditioned by the dominant position on the market (market share of at least 40%). The market is defined on the basis of walking distance as a key factor for the use of a parking space and on the basis of the categorization of individual types of parking spaces (especially with regard to street parking and parking in car parks and parking garages and P + R parking). The performed analysis did not confirm the existence of imperfect competition on the parking market in the central part of the city of Brno.