SVĚTLÁK, Miroslav, Pavla LINHARTOVÁ, Terézia KNEJZLÍKOVÁ, Jakub KNEJZLÍK, Barbora KÓŠA, Veronika HORNÍČKOVÁ, Kristýna DVOŘÁČKOVÁ, Klaudia LUČANSKÁ, Alena SLEZÁČKOVÁ a Rastislav ŠUMEC. Being Mindful at University: A Pilot Evaluation of the Feasibility of an Online Mindfulness-Based Mental Health Support Program for Students. Online. In Rachel Kowert , Christopher J. Ferguson , Paul C. Fletcher, Doris Rusch. Digital Games and Mental Health. Lausanne: Frontiers, 2021, s. 130-142. Neveden. ISBN 978-2-88971-461-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3389/978-2-88971-461-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Being Mindful at University: A Pilot Evaluation of the Feasibility of an Online Mindfulness-Based Mental Health Support Program for Students
Autoři SVĚTLÁK, Miroslav (203 Česká republika, domácí), Pavla LINHARTOVÁ (203 Česká republika, domácí), Terézia KNEJZLÍKOVÁ (703 Slovensko, domácí), Jakub KNEJZLÍK (203 Česká republika), Barbora KÓŠA (703 Slovensko, domácí), Veronika HORNÍČKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Kristýna DVOŘÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Klaudia LUČANSKÁ (703 Slovensko, domácí), Alena SLEZÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Rastislav ŠUMEC (703 Slovensko, domácí).
Vydání Lausanne, Digital Games and Mental Health, od s. 130-142, 13 s. Neveden, 2021.
Nakladatel Frontiers
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14110/21:00122510
Organizační jednotka Lékařská fakulta
ISBN 978-2-88971-461-2
Doi http://dx.doi.org/10.3389/978-2-88971-461-2
Klíčová slova anglicky mindfulness; online intervention; self-compassion; emotion regulation; life satisfaction; eHealth
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Tereza Miškechová, učo 341652. Změněno: 5. 10. 2021 12:30.
Anotace
University study can be a life period of heightened psychological distress for many students. The development of new preventive and intervention programs to support well-being in university students is a fundamental challenge for mental health professionals. We designed an 8-week online mindfulness-based program (eMBP) combining a face-to-face approach, text, audio, video components, and support psychotherapy principles with a unique intensive reminder system using the Facebook Messenger and Slack applications in two separate runs (N = 692). We assessed the program's effect on mindful experiencing, perceived stress, emotion regulation strategies, self-compassion, negative affect, and quality of life. The results of the presented pilot study confirmed that eMBP is a feasible and effective tool in university students' mental health support. The students who completed the eMBP reported a reduction of perceived stress with a large effect size ((p)eta(2) = 0.42) as well as a decrease of negative affect experience frequency and intensity ((p)eta(2) = 0.31), an increase of being mindful in their life (Five Facet Mindfulness Questionnaire subscales:(p)eta(2) = 0.21, 0.27, 0.25, 0.28, 0.28), and a higher rate of self-compassion ((p)eta(2) = 0.28) with a medium effect size. A small effect size was found in the frequency of using a cognitive reappraisal strategy ((p)eta(2) = 0.073). One new result is the observation of an eMBP effect ((p)eta(2) = 0.27) on the decrease in attributed importance to the quality-of-life components replicated in two consecutive runs of the program. The study affirms that mindfulness-based interventions can be effectively delivered in an eHealth form to university students.
Návaznosti
MUNI/A/1467/2019, interní kód MUNázev: Neurozobrazovací a neuromodulační metody v psychiatrii (Akronym: ImgModPsych)
Investor: Masarykova univerzita, Neurozobrazovací a neuromodulační metody v psychiatrii, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 9. 2024 01:55