DOSTÁLOVÁ, Nicol. Oční pohyby u dyslektických žáků při řešení verbálních a neverbálních úloh (Eye movements in pupils with dyslexia while solving verbal and non-verbal tasks). In XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Oční pohyby u dyslektických žáků při řešení verbálních a neverbálních úloh
Name in Czech Oční pohyby u dyslektických žáků při řešení verbálních a neverbálních úloh
Name (in English) Eye movements in pupils with dyslexia while solving verbal and non-verbal tasks
Authors DOSTÁLOVÁ, Nicol.
Edition XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) oční pohyby, dyslexie, eye‑tracking, čtení
Keywords in English eye movements, dyslexia, eye‑tracking, reading
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 11/1/2022 12:54.
Abstract
Dyslexie je specifická porucha učení, projevuje se čtenářskými obtížemi, které komplikují následné porozumění čtenému textu. Klíčová je včasná diagnostika, která je v současnosti zaměřena na rychlost čtení, chybovost a další aspekty z oblasti zrakové a sluchové percepce. Oční pohyby, které úzce souvisí se čtením, však nejsou registrovány. Analýza očních pohybů může přinést nové informace do diagnostiky dyslexie. Cílem příspěvku je prezentovat výsledky pilotní studie a zároveň ověřit metodiku výzkumu z oblasti očních pohybů u dyslektických žáků při řešení verbálních a neverbálních úloh.
Abstract (in English)
Dyslexia is a specific learning disorder manifested by reading difficulties which complicates reading comprehension. Early diagnostics focused on read‑ ing speed, error rate and other aspects of visual and phonological perception is crucial. However, eye movements that are closely related to reading are not recorded during the diagnostics. An analysis of eye movements may provide new insight into the diagnostics of dyslexia. The aim of this paper is to present the results of a pilot study and to verify the research methodology in the field of eye movements in dyslexic pupils solving verbal and non‑verbal tasks.
Links
MUNI/A/1494/2020, interní kód MUName: Oční pohyby u dyslektických žáků s využitím eye-trackingu (Acronym: DYSET)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 18/7/2024 08:18