J 2021

Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020

SYSLOVÁ, Zora and Veronika NAJVAROVÁ

Basic information

Original name

Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020

Name in Czech

Přehledová studie výzkumů předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020

Name (in English)

A Review of Research on Preschool Education in the Czech Republic between 2011 and 2020

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2021, 0031-3815

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00122542

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

předškolní vzdělávání; přehledová studie; pedagogický výzkum

Keywords in English

pre-primary education; review paper; educational research

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 14/2/2022 14:31, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Studie přináší přehled témat a empirických poznatků z výzkumů provedených v oblasti předškolního vzdělávání v České republice v letech 2011–2020. Navazuje na přehledovou studii výzkumů předškolního vzdělávání v letech 2000–2010. Studie vychází z analýzy výzkumných statí, které byly ve sledovaném období publikovány v odborných časopisech a relevantních sbornících. Předkládaná studie odpovídá na výzkumné otázky: (1) Jaká témata byla ve výzkumech řešena a jaké cíle byly sledovány? (2) Jaké metody byly využívány a na jakých souborech byly studie realizovány? (3) Jaká podstatná zjištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Na základě analýzy těchto studií dospěly autorky ke zjištěním, že během sledovaného období byl přesunut publikační důraz do odborných časopisů, nicméně nedošlo k výrazné změně v oblasti zpracovávaných témat. V oblasti metodologie provedených výzkumů je možné sledovat posun ke kvalitativní až smíšené metodologii.

In English

Th e study provides an overview of topics and empirical fi ndings from research conducted in the fi eld of preschool education in the Czech Republic in 2011-2020. It follows up an overview study of research on preschool education in the years 2000-2010. The study analysed research studies that were published in professional journals and relevant proceedings in the period under review. Th e study answers the research questions: (1) What topics were addressed in the research and what goals were pursued? (2) What methods were used and on what samples were the studies performed? (3) What signifi cant fi ndings and conclusions emerged from these studies? On the basis of their analysis of these studies, the authors came to the conclusion that during the period under review, the emphasis on publishing was shifted to professional journals; however, there was no signifi cant change in the area of topics covered. In the area of research methodology, it is possible to observe a shift to a qualitative or mixed methodology.