Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{1797078, author = {Přibylová, Irena}, address = {Náměšť nad Oslavou}, booktitle = {OD FOLKLORU K WORLD MUSIC: HUDBA A SPIRITUALITA}, editor = {Přibylová, Irena, Uhlíkova, Lucie}, keywords = {Black singers; African-American singers; spirituals; folk songs; opera; Czechoslovakia}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Náměšť nad Oslavou}, isbn = {978-80-907033-2-2}, pages = {156-183}, publisher = {Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou}, title = {Česká stopa: Afroamerické spirituály v koncertní síni}, url = {http://image.folkoveprazdniny.cz/2019/kolokvium2019/From_Folklore_to_World_Music_2019.pdf}, year = {2019} }
TY - JOUR ID - 1797078 AU - Přibylová, Irena PY - 2019 TI - Česká stopa: Afroamerické spirituály v koncertní síni PB - Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou CY - Náměšť nad Oslavou SN - 9788090703322 KW - Black singers KW - African-American singers KW - spirituals KW - folk songs KW - opera KW - Czechoslovakia UR - http://image.folkoveprazdniny.cz/2019/kolokvium2019/From_Folklore_to_World_Music_2019.pdf N2 - Příspěvek představuje jedinečné hledání kořenů spirituálů v českých zemích. Autorka přesahuje dosud známou a diskutovanou historii amerických spirituálů v českých zemích od 60. let až do současnosti. Zasazuje je do jejich historického kontextu a sleduje šíření afroamerických spirituálů v Evropě v první polovině 20. století. Zdůrazňuje roli jednotlivých černošských operních pěvců, počínaje vlivem, který měl student Antonína Dvořáka Harry T. Burleigh na zpěváky v USA a následně na zpěváky, kteří byli pozváni na vystoupení do Československa. Na rozdíl od jiných evropských zemí byla přítomnost afroamerických zpěváků v Československu ve 20. a 30. letech 20. století vzácná: dokumentovány byly pouze výkony Paula Robesona, Lawrence Browna a Catariny Jarboro. Období od poloviny čtyřicátých do padesátých let minulého století ukázalo obrovský zájem vládních institucí o prezentaci černošských zpěváků veřejnosti. Nezáleželo na tom, zda byli Američané nebo Britové, protože byli zástupci „utlačovaného černého lidu“. Země hostila (i opakovaně) Paula Robesona, Aubrey Pankeyho, Huberta Dilwortha, Ellabelle Davisovou, Kennetha Spencera, Roberta Adamse a Edrica Connora. V médiích obsah a funkce spirituálů ustoupily komunistické ideologii. Přesto zpěváci představili bohatství afroamerických spirituálů. Mnohé z nich byly zaznamenány na deskách a některé byly publikovány ve zpěvnících. Mezi českými překladateli textů a interprety spirituálů byli místní operní pěvci Emil Knos-Olšovský a Jiří Joran. Vliv jazzové hudby a jazzových hudebníků na zavedení afroamerických spiritualistů do této země byl podle autorky malý. Diskutuje se zde o několika sborech, počínaje rolí zpěváků Fisk Jubilee Singers, kteří v zemi nikdy nevystupovali, a neúspěšnou cestou mladých harlemitů do SSSR v roce 1932. Článek přináší podrobnosti o masivní přítomnosti operní společnosti Everyman v Praze v únoru 1956. Se změnami politického klimatu v šedesátých letech 20. století nastal ústup spirituálů z evangelických kostelů a hrály je folklorně-obrozenecké hudební skupiny. ER -
PŘIBYLOVÁ, Irena. Česká stopa: Afroamerické spirituály v koncertní síni (African-American Spirituals: Tracing them to Czech Concert Halls). In Přibylová, Irena, Uhlíkova, Lucie. \textit{OD FOLKLORU K WORLD MUSIC: HUDBA A SPIRITUALITA}. Náměšť nad Oslavou: Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou, 2019, p.~156-183. ISBN~978-80-907033-2-2.
|