D 2021

Spirály ve vyučování matematice

BERÁNEK, Jaroslav

Basic information

Original name

Spirály ve vyučování matematice

Name (in English)

Spirals in teaching of mathematics

Authors

BERÁNEK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Matematika, informační technologie a aplikované vědy (MITAV 2021), p. 26-35, 10 pp. 2021

Publisher

Univerzita obrany v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00122569

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7582-380-9

Keywords (in Czech)

Délka křivky; určitý integrál; Archimédova spirála; logaritmická spirála; hyperbolická spirála; Fermatova spirála

Keywords in English

Length of curve; definite integral; spiral of Archimedes; logarithmic spiral; hyperbolic spiral; Fermat spiral

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 3/3/2022 13:46, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovace metod, obsahu a forem vyučování matematice na základní škole a s tím spojenému zkvalitňování vysokoškolské přípravy budoucích učitelů matematiky. Příspěvek obsahuje náměty pro motivaci ve vyučování matematice, úzce související s možnostmi výzkumného přístupu studentů. Nejprve je popsáno několik příkladů matematických spirál včetně historických poznámek, dále jsou uvedeny rovnice těchto spirál v polárních souřadnicích i parametricky. Závěrem jsou pomocí integrálního počtu odvozeny vztahy pro jejich délky.

In English

The article was created as the result of the research oriented at innovation of methods, content and forms of elementary school teaching of mathematics in connection with improvement of university education of future teachers of mathematics. The article contains a few topics for motivation in the Mathematics teaching which are closely related to the possibilities of students´ research approach. Firstly, there are described several examples of mathematical spirals including historical remarks, further there are given these spirals´ equations in polar coordinates and in parametric formulations as well. In the conclusion there are derived the formulas for their lengths with the help of the integral calculus.