Detailed Information on Publication Record
2021
Spirály ve vyučování matematice
BERÁNEK, JaroslavBasic information
Original name
Spirály ve vyučování matematice
Name (in English)
Spirals in teaching of mathematics
Authors
BERÁNEK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, Matematika, informační technologie a aplikované vědy (MITAV 2021), p. 26-35, 10 pp. 2021
Publisher
Univerzita obrany v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00122569
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7582-380-9
Keywords (in Czech)
Délka křivky; určitý integrál; Archimédova spirála; logaritmická spirála; hyperbolická spirála; Fermatova spirála
Keywords in English
Length of curve; definite integral; spiral of Archimedes; logarithmic spiral; hyperbolic spiral; Fermat spiral
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 3/3/2022 13:46, Dana Nesnídalová
V originále
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovace metod, obsahu a forem vyučování matematice na základní škole a s tím spojenému zkvalitňování vysokoškolské přípravy budoucích učitelů matematiky. Příspěvek obsahuje náměty pro motivaci ve vyučování matematice, úzce související s možnostmi výzkumného přístupu studentů. Nejprve je popsáno několik příkladů matematických spirál včetně historických poznámek, dále jsou uvedeny rovnice těchto spirál v polárních souřadnicích i parametricky. Závěrem jsou pomocí integrálního počtu odvozeny vztahy pro jejich délky.
In English
The article was created as the result of the research oriented at innovation of methods, content and forms of elementary school teaching of mathematics in connection with improvement of university education of future teachers of mathematics. The article contains a few topics for motivation in the Mathematics teaching which are closely related to the possibilities of students´ research approach. Firstly, there are described several examples of mathematical spirals including historical remarks, further there are given these spirals´ equations in polar coordinates and in parametric formulations as well. In the conclusion there are derived the formulas for their lengths with the help of the integral calculus.