KROČA, David and Hana SVOBODOVÁ. Die Entwertung der Sprache in den Stücken von Václav Havel aus den 60er Jahren des 20. Jahrhunderts (The Devaluation of Language in the Plays of Václav Havel in the 1960s). In Holger Kusse, Šárka Atzenbeck (Hrsg.). Václav Havel: Sprache und Diskurs. 1st ed. Berlin: Peter Lang, 2021, p. 97-102. Specimina philologiae Slavicae 205. ISBN 978-3-631-86035-9. Available from: https://dx.doi.org/10.3726/b18603.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Die Entwertung der Sprache in den Stücken von Václav Havel aus den 60er Jahren des 20. Jahrhunderts
Name in Czech Devalvace jazyka v divadelních hrách Václava Havla z 60. let 20. století
Name (in English) The Devaluation of Language in the Plays of Václav Havel in the 1960s
Authors KROČA, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Hana SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Berlin, Václav Havel: Sprache und Diskurs, p. 97-102, 6 pp. Specimina philologiae Slavicae 205, 2021.
Publisher Peter Lang
Other information
Original language German
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00122586
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-631-86035-9
Doi http://dx.doi.org/10.3726/b18603
Keywords (in Czech) absurdní drama; Václav Havel
Keywords in English theatre of the absurd; Václav Havel
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil., učo 7354. Changed: 11/2/2022 12:11.
Abstract
Das Kapitel ist der Darstellung der Abwertung der Sprache in Václav Havels dramatischen Werken der 1960er Jahre gewidmet. Sie besteht vor allem in der Darstellung absurder Situationen, die die grundlegende Diskrepanz zwischen der Realität und ihrer verbalisierten Form widerspiegeln. Die Verfahren der absurden Dramatik ermöglichten es dem Autor, das Modell einer Welt zu entwerfen, in der die geschickte Manipulation von Worten über Individualität und moralische Kriterien dominiert, während die kommunikative Funktion der Sprache zerstört und das Sprechen in einen Fluss von Phrasen und Plattitüden verwandelt wird. Obwohl die Reden der Figuren die formale Form logischer Argumente annehmen, ist ihr Informations- und Faktenwert vernachlässigbar, da sie Teil eines sozialen Mechanismus werden, in dem Inhaltslosigkeit paradoxerweise eine Garantie für Erfolg ist.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se věnuje zobrazení devalvace jazyka v dramatické tvorbě Václava Havla šedesátých let. Ta spočívá především v předvedení absurdních situací, v nichž se zrcadlí zásadní nesoulad mezi skutečností a její verbalizovanou podobou. Postupy absurdní dramatiky umožnily autorovi vystavět model světa, v němž nad individualitou a mravními kritérii dominuje obratná manipulace se slovy, neboť dorozumívací funkce jazyka je zde destruována a řeč se mění na tok frází a floskulí. Jakkoli promluvy postav mají formální podobu logických argumentů, jejich informační a věcná hodnota je mizivá, neboť se stávají součástí společenského mechanismu, v němž bezobsažnost je paradoxně zárukou úspěchu.
Abstract (in English)
The chapter is devoted to the depiction of the devaluation of language in Václav Havel's dramatic works of the 1960s. It consists primarily in presenting absurd situations that mirror the fundamental discrepancy between reality and its verbalised form. The procedures of absurdist dramatics enabled the author to build a model of a world in which the skilful manipulation of words dominates over individuality and moral criteria, as the communicative function of language is destroyed and speech is transformed into a flow of phrases and platitudes. Although the characters' speeches take the formal form of logical arguments, their informational and factual value is negligible, as they become part of a social mechanism in which contentlessness is paradoxically a guarantee of success.
PrintDisplayed: 22/5/2024 14:13