Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1798549, author = {Češková, Tereza}, article_location = {Brno}, article_number = {3}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-1}, keywords = {competence; competency; Framework Educational Programme for Basic Education; curriculum}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {(Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: proč si navzájem nerozumíme?}, url = {https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/19226}, volume = {26}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 1798549 AU - Češková, Tereza PY - 2021 TI - (Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: proč si navzájem nerozumíme? JF - Studia paedagogica VL - 26 IS - 3 SP - 7-27 EP - 7-27 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - competence KW - competency KW - Framework Educational Programme for Basic Education KW - curriculum UR - https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/19226 N2 - V českém prostředí jsou klíčové kompetence jedním z hlavních cílů vzdělávání již od roku 2007, stále se však ukazuje, že tento konstrukt není pro učitele srozumitelný, považují jej za vágní a v běžné výuce těžko uchopitelný. Cílem této studie je analyzovat teoretická východiska (klíčových) kompetencí v základním vzdělávání a poukázat na to, že jejich chápání se v čase proměňuje, a od kurikulárního vymezení se tak postupně odchyluje. Nejprve je popsán vývoj kompetencí a to, jak se do českého kurikula vlastně dostaly. Následně jsou vymezena dvě (resp. tři) základní pojetí kompetencí – ve smyslu normativním, holistickém (angl. competence) a ve smyslu funkčním, měřitelném (angl. competency) – a dále je popsáno, jak se tato pojetí projevují v české vzdělávací realitě. Prezentovaná studie ukazuje také na rozdíly mezi deklarovaným vymezením kompetencí v kurikulárních dokumentech a tím, kam se zřejmě vlivem potřeb decizní sféry posouvá. Popsaná konceptuální i terminologická roz polcenost a nekonzistentnost může být jednou z příčin chybějícího hlubšího teoreticky fundovaného a empiricky ukotveného zkoumání, jehož důsledkem může být nedostatečné pochopení, a tedy i přijetí konceptu odbornou veřejností, včetně samotných učitelů. ER -
ČEŠKOVÁ, Tereza. (Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: proč si navzájem nerozumíme? ((Key) competences in Czech education: Why don´t we understand each other?). \textit{Studia paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, 2021, vol.~26, No~3, p.~7-27. ISSN~1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-1.
|