POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEK. Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987-1989) : analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize (Education and the Czechoslovak form of perestroika (1987-1989) : analysis, criticism, and planned reforms in the context of ideology and crisis). Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2021, vol. 26, No 3, p. 83-108. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-4. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1798600, author = {Polouček, Oto and Zounek, Jiří}, article_number = {3}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-4}, keywords = {schooling; reform; socialist Czechoslovakia; perestroika; archive}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987-1989) : analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize}, url = {https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/2410/2203}, volume = {26}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 1798600 AU - Polouček, Oto - Zounek, Jiří PY - 2021 TI - Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987-1989) : analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize JF - Studia paedagogica VL - 26 IS - 3 SP - 83-108 EP - 83-108 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - schooling KW - reform KW - socialist Czechoslovakia KW - perestroika KW - archive UR - https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/2410/2203 N2 - Autoři se zaměřují na pokusy o reformy vzdělávací soustavy v kontextu prosazování přestavby v Československu. Analyzují zejména archivní záznamy o prohlubujících se problémech vzdělávací soustavy a možnostech jejich řešení z perspektivy státní moci. Problémy prosazování jednotné školy vedly ke zpracování analýz výchovně vzdělávací soustavy a následné přípravě novel školských zákonů. Autoři studie sledují balancování mezi ideologií a praktickými problémy školství, které možnosti hlubších reforem limitovalo a reflektují možné paralely s post-socialistickou transformací (odrážející se například v prosazování decentralizace řízení škol). Nejnovější odborné reflexe pádu socialismu v Československu kladou důraz právě na sledování kontinuit – autoři tyto teze promýšlí a prohlubují ve vztahu k oblasti vzdělávání a snaží se odpovědět na otázku, zda měly reformy šanci na úspěch (přičemž hledají paralely i s vývojem v zahraničí). ER -
POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEK. Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987-1989) : analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize (Education and the Czechoslovak form of perestroika (1987-1989) : analysis, criticism, and planned reforms in the context of ideology and crisis). \textit{Studia paedagogica}. Masarykova univerzita, 2021, vol.~26, No~3, p.~83-108. ISSN~1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-4.
|