POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEK. Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987-1989) : analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize (Education and the Czechoslovak form of perestroika (1987-1989) : analysis, criticism, and planned reforms in the context of ideology and crisis). Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2021, vol. 26, No 3, p. 83-108. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987-1989) : analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize
Name (in English) Education and the Czechoslovak form of perestroika (1987-1989) : analysis, criticism, and planned reforms in the context of ideology and crisis
Authors POLOUČEK, Oto (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2021, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00119279
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-4
Keywords (in Czech) školství; reforma; socialistické Československo; přestavba; archív
Keywords in English schooling; reform; socialist Czechoslovakia; perestroika; archive
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Lucie Tomaňová, učo 445546. Changed: 13/4/2022 10:10.
Abstract
Autoři se zaměřují na pokusy o reformy vzdělávací soustavy v kontextu prosazování přestavby v Československu. Analyzují zejména archivní záznamy o prohlubujících se problémech vzdělávací soustavy a možnostech jejich řešení z perspektivy státní moci. Problémy prosazování jednotné školy vedly ke zpracování analýz výchovně vzdělávací soustavy a následné přípravě novel školských zákonů. Autoři studie sledují balancování mezi ideologií a praktickými problémy školství, které možnosti hlubších reforem limitovalo a reflektují možné paralely s post-socialistickou transformací (odrážející se například v prosazování decentralizace řízení škol). Nejnovější odborné reflexe pádu socialismu v Československu kladou důraz právě na sledování kontinuit – autoři tyto teze promýšlí a prohlubují ve vztahu k oblasti vzdělávání a snaží se odpovědět na otázku, zda měly reformy šanci na úspěch (přičemž hledají paralely i s vývojem v zahraničí).
Abstract (in English)
The authors focus on the educational reform proposals in the context of the perestroika policy in Czechoslovakia. In particular, they analyze the archival records reflecting the ongoing issues of the educational system from the perspective of state power. Problems with applying a united school policy led to several analyses of the educational system and the subsequent preparation of amendments to the school laws. The study examines the balance between communist ideology and the practical issues of schooling that limited the opportunities to effectively push more fundamental reforms. The authors also reflect possible parallels with the post-socialist transformation (e.g., in efforts to decentralize school management). The most recent perspective of contemporary history focused on possible continuities – the authors deepen this in terms of education and try to answer whether the proposed reforms could be successful, taking account of the parallels abroad.
Links
GA20-11275S, research and development projectName: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 8/5/2024 21:39