Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1798646, author = {Šeďová, Klára and Nekardová, Barbora and Rozvadská, Katarína}, article_number = {3}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-3}, keywords = {higher education; digital technologies; distance education; covid-19; teachers´ approaches to teaching}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Výzva nebo nemožná mise? Tranzice k online výuce v době pandemie covid-19 očima vysokoškolských učitelů.}, url = {https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/2409}, volume = {26}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 1798646 AU - Šeďová, Klára - Nekardová, Barbora - Rozvadská, Katarína PY - 2021 TI - Výzva nebo nemožná mise? Tranzice k online výuce v době pandemie covid-19 očima vysokoškolských učitelů. JF - Studia paedagogica VL - 26 IS - 3 SP - 51-81 EP - 51-81 SN - 18037437 KW - higher education KW - digital technologies KW - distance education KW - covid-19 KW - teachers´ approaches to teaching UR - https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/2409 N2 - V této studii se zabýváme problémem tranzice od prezenční k distanční výuce ve vysokoškolském prostředí v době pandemie Covid-19. Vycházíme z analýzy 34 hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s učiteli Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, v nichž tito učitelé reflektovali svůj přístup k distanční online výuce v době pandemie Covid-19. Ukazujeme, že způsob, jakým učitelé k výuce přistoupili, silně souvisí s jejich pojetím výuky a tím, jak konstruují koncept dobré vysokoškolské výuky. Na základě analýzy rozhovorů rozlišujeme dva polární typy učitelů. Prvním typem jsou funkcionalisté, kteří se koncentrují na předání znalostí a dovedností studentům. V době pandemie s využitím uvážlivé pedagogické analýzy usilují o to, co nejlépe substituovat jednotlivé složky prezenční výuky pomocí digitálních nástrojů a aplikací. Domnívají se, že kvalitní online výuka je náročná, avšak proveditelná a potenciálně přinášející novou kvalitu do vysokoškolského vzdělávání. Druhým identifikovaným typem jsou autentisté, kteří výuku chápou vytváření znalostí a dovedností v procesu autentické komunikace mezi učitelem a studenty. Tito učitelé se domnívají, že pomocí online nástrojů není možné prezenční výuku adekvátně substituovat a tranzici k distanční výuce vnímají jako zásadní ohrožení kvality a obecně ohrožení poslání vysokoškolského vzdělávání. ER -
ŠEĎOVÁ, Klára, Barbora NEKARDOVÁ and Katarína ROZVADSKÁ. Výzva nebo nemožná mise? Tranzice k online výuce v době pandemie covid-19 očima vysokoškolských učitelů. (Challenge or mission impossible? The transition to online teaching during covid-19 pandemic through the eyes of university teachers.). \textit{Studia paedagogica}. 2021, vol.~26, No~3, p.~51-81. ISSN~1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-3.
|