ŠEĎOVÁ, Klára, Barbora NEKARDOVÁ and Katarína ROZVADSKÁ. Výzva nebo nemožná mise? Tranzice k online výuce v době pandemie covid-19 očima vysokoškolských učitelů. (Challenge or mission impossible? The transition to online teaching during covid-19 pandemic through the eyes of university teachers.). Studia paedagogica. 2021, vol. 26, No 3, p. 51-81. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzva nebo nemožná mise? Tranzice k online výuce v době pandemie covid-19 očima vysokoškolských učitelů.
Name in Czech Výzva nebo nemožná mise? Tranzice k online výuce v době pandemie covid-19 očima vysokoškolských učitelů.
Name (in English) Challenge or mission impossible? The transition to online teaching during covid-19 pandemic through the eyes of university teachers.
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Barbora NEKARDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Katarína ROZVADSKÁ (703 Slovakia, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, 2021, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00122605
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-3
Keywords (in Czech) vysokoškolské vzdělávání; digitální technologie; distanční výuka; covid-19; učitelská pojetí výuky
Keywords in English higher education; digital technologies; distance education; covid-19; teachers´ approaches to teaching
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 20/5/2022 17:26.
Abstract
V této studii se zabýváme problémem tranzice od prezenční k distanční výuce ve vysokoškolském prostředí v době pandemie Covid-19. Vycházíme z analýzy 34 hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s učiteli Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, v nichž tito učitelé reflektovali svůj přístup k distanční online výuce v době pandemie Covid-19. Ukazujeme, že způsob, jakým učitelé k výuce přistoupili, silně souvisí s jejich pojetím výuky a tím, jak konstruují koncept dobré vysokoškolské výuky. Na základě analýzy rozhovorů rozlišujeme dva polární typy učitelů. Prvním typem jsou funkcionalisté, kteří se koncentrují na předání znalostí a dovedností studentům. V době pandemie s využitím uvážlivé pedagogické analýzy usilují o to, co nejlépe substituovat jednotlivé složky prezenční výuky pomocí digitálních nástrojů a aplikací. Domnívají se, že kvalitní online výuka je náročná, avšak proveditelná a potenciálně přinášející novou kvalitu do vysokoškolského vzdělávání. Druhým identifikovaným typem jsou autentisté, kteří výuku chápou vytváření znalostí a dovedností v procesu autentické komunikace mezi učitelem a studenty. Tito učitelé se domnívají, že pomocí online nástrojů není možné prezenční výuku adekvátně substituovat a tranzici k distanční výuce vnímají jako zásadní ohrožení kvality a obecně ohrožení poslání vysokoškolského vzdělávání.
Abstract (in English)
In this study, we address the research problem of transition from face-to-face to distance teaching in a university setting during the Covid-19 pandemic. We are based on an analysis of 34 in-depth semi-structured interviews with teachers of the Faculty of Arts at Masaryk University, in which these teachers reflected on their approaches to distance online teaching during the Covid 19 pandemic. We show that the way the teachers approached the teaching is strongly linked with their conception of teachinf and the way how they construct the concept of good higher education. According to the analysis of the interviews, we distinguish two polar types of teachers. The first type are functionalists, who focus on passing on knowledge and skills to students. In times of pandemic, using judicious pedagogical analysis, they strive to best replace the various components of face-to-face teaching with digital tools and applications. They believe that the quality online teaching is challenging, but feasible and potentially bringing new quality to higher education. The second type identified are authenticators who understand the teaching as a creation of knowledge and skills in the process of authentic communication between teacher and students. These teachers believe that online tools do not make it possible to adequately substitute face-to face class and perceive the transition to distance learning as a major threat to quality and to the mission of higher education in general.
Links
MUNI/A/1467/2020, interní kód MUName: Vyučování a učení na vysokých školách (Acronym: Vyučování a učení na vysokých školách)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 12/7/2024 04:56