Detailed Information on Publication Record
2021
De diversis unum? Re-semantizing the Classical Past in Late Antique Literature and the Visual Arts
FOLETTI, Ivan and Marie OKÁČOVÁBasic information
Original name
De diversis unum? Re-semantizing the Classical Past in Late Antique Literature and the Visual Arts
Authors
Edition
2021
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
kumulativní estetika; synkretismus; otevřené dílo; spoliace; fragmentarizace; poetika detailu
Keywords in English
cumulative aesthetics; syncretism; open artefact; spoliation; fragmentation; poetics of the detail
Tags
Tags
International impact
Změněno: 12/3/2022 07:39, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
The paper examined those phenomena of late antique aesthetics which seem to run parallel in different cultural spheres, namely literature, architecture, and the visual arts, thus speaking for – especially in the Latin West – a coherent cultural transformation triggered off by the onset of Christianity. The focus was especially on various manifestations of “cumulative aesthetics”, which are particularly symptomatic of the period and its new way of looking at things, such as cultural spoliation, poetics of the detail, and fragmentation patterns, as well as on the changing role of the recipients of art and the general movement towards an "open artifact".
In Czech
Příspěvek se věnoval několika fenoménům pozdně antické estetiky, které se prolínají různými kulturními oblastmi, konkrétně literaturou, architekturou a vizuální kulturou, což - minimálně v západní části římského impéria - svědčí o relativně koherentní kulturní transformaci, vyvolané nástupem křesťanství. V centru pozornosti byly projevy tzv. kumulativní estetiky, zvláště příznačné pro pozdní antiku a její nový pohled na svět, tedy kulturní spoliace, fragmentarizace a poetika detailu. Právě tyto jevy vyvolaly změny v požadavcích na recipienty kulturních děl, stejně jako samotný posun směrem k "otevřenému dílu".