FOLETTI, Ivan and Marie OKÁČOVÁ. De diversis unum? Re-semantizing the Classical Past in Late Antique Literature and the Visual Arts. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name De diversis unum? Re-semantizing the Classical Past in Late Antique Literature and the Visual Arts
Authors FOLETTI, Ivan and Marie OKÁČOVÁ.
Edition 2021.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) kumulativní estetika; synkretismus; otevřené dílo; spoliace; fragmentarizace; poetika detailu
Keywords in English cumulative aesthetics; syncretism; open artefact; spoliation; fragmentation; poetics of the detail
Tags cumulative aesthetics, Fragmentation, open artefact, poetics of the detail, spoliation, syncretism
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 12/3/2022 07:39.
Abstract
The paper examined those phenomena of late antique aesthetics which seem to run parallel in different cultural spheres, namely literature, architecture, and the visual arts, thus speaking for – especially in the Latin West – a coherent cultural transformation triggered off by the onset of Christianity. The focus was especially on various manifestations of “cumulative aesthetics”, which are particularly symptomatic of the period and its new way of looking at things, such as cultural spoliation, poetics of the detail, and fragmentation patterns, as well as on the changing role of the recipients of art and the general movement towards an "open artifact".
Abstract (in Czech)
Příspěvek se věnoval několika fenoménům pozdně antické estetiky, které se prolínají různými kulturními oblastmi, konkrétně literaturou, architekturou a vizuální kulturou, což - minimálně v západní části římského impéria - svědčí o relativně koherentní kulturní transformaci, vyvolané nástupem křesťanství. V centru pozornosti byly projevy tzv. kumulativní estetiky, zvláště příznačné pro pozdní antiku a její nový pohled na svět, tedy kulturní spoliace, fragmentarizace a poetika detailu. Právě tyto jevy vyvolaly změny v požadavcích na recipienty kulturních děl, stejně jako samotný posun směrem k "otevřenému dílu".
PrintDisplayed: 3/5/2024 08:35