V originále
V posledních letech se počet studentů českých VŠ, kteří během doby studií absolvují mezinárodní mobilitu, setrvale snižuje. Ve snaze zjistit příčiny tohoto trendu a zajistit adekvátní přípravu na mobilitu jsme v roce 2019 započaly výzkum, jehož výsledky by umožnily studenty k mobilitě více motivovat. Výsledky analýzy polostrukturovaných rozhovorů se studenty, kteří již zahraniční mobilitu absolvovali v letech 2019–2020, ukazuje potřebnost jednak rozvoje interkulturní komunikační kompetence v rámci výuky cizích jazyků, jednak podpory internacionalizace na úrovni institucionální. V příspěvku nabízíme reflexi výsledků výzkumu a možné didaktické implikace pro interkulturní přípravu na mobilitu, budování povědomí o vlastní i cizí kultuře a předcházení negativních dopadů adaptace na odlišné kulturní prostředí.
In English
In the recent years, the number of Czech university students leaving for international stays during their studies is constantly decreasing. In the aim to discover the causes of such a trend and to ensure an adequate preparation for mobility, in 2019 we began a research the results of which would enable to motivate the students more for the mobility. The results of analysis of semi-direct interviews with students on mobility between 2019 and 2020 show both the necessity of intercultural communication competence development during lessons of foreign languages, of the support of internationalization in the institutions. In our contribution, we suggest a reflection of the research results and its possible didactic implications for intercultural preparation for mobility, building of awareness of one’s own culture and the culture of the other and prevention of negative impact of adaptation to different cultural environment.