SYSLOVÁ, Zora, Eva NOVÁKOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách (The influence of the classroom age arrangement on preschool education). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2021, vol. 26, No 3, p. 109-130. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách
Name in Czech Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách
Name (in English) The influence of the classroom age arrangement on preschool education
Authors SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Eva NOVÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00122679
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-5
Keywords (in Czech) heterogenní třídy; homogenní třídy; předškolní vzdělávání; přehledová studie
Keywords in English mixed-aged classrooms; same-age classrooms; preschool education; review study
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 3/2/2022 11:55.
Abstract
Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy zaměřené na problematiku věkově heterogenních a homogenních tříd v mateřských školách. Této oblasti není v českém předškolním vzdělávání věnován žádný relevantní výzkum, přestože se s povinnou předškolní docházkou (od roku 2017) zvýšila četnost diskusí o vhodnosti heterogenního uspořádání tříd. Studie využívá 14 časopiseckých studií a dvou kapitol v monografiích ze šesti zemí, aby odpověděla na následující otázky: (1) Jaké cíle byly ve studiích sledovány? (2) Jaká podstatná z jištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Shrnutí nálezů z vybraných studií naznačují směr, jakým by se mohl ubírat výzkum předškolního vzdělávání v českém prostředí mateřských škol.
Abstract (in English)
The main aim of this review study is to map research that was conducted on mixed-age and same-age preschool classrooms. In the Czech Republic, very little attention has been dedicated to these settings, although after the 2017 implementation of the compulsory preschool year, more attention and discussion is being paid to this research field. A total of 14 studies and 2 chapters from 6 countries were selected and analyzed to answer following questions: (1) What aims are pursued in these studies? and (2) What are the main results of the analyzed studies? A summary of the research findings indicates the orientation of possible preschool school level research in the Czech Republic.
PrintDisplayed: 29/8/2024 02:27