J 2021

Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách

SYSLOVÁ, Zora, Eva NOVÁKOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ

Basic information

Original name

Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách

Name in Czech

Vliv věkového uspořádání tříd na edukaci v mateřských školách

Name (in English)

The influence of the classroom age arrangement on preschool education

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Eva NOVÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00122679

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

heterogenní třídy; homogenní třídy; předškolní vzdělávání; přehledová studie

Keywords in English

mixed-aged classrooms; same-age classrooms; preschool education; review study

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 3/2/2022 11:55, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy zaměřené na problematiku věkově heterogenních a homogenních tříd v mateřských školách. Této oblasti není v českém předškolním vzdělávání věnován žádný relevantní výzkum, přestože se s povinnou předškolní docházkou (od roku 2017) zvýšila četnost diskusí o vhodnosti heterogenního uspořádání tříd. Studie využívá 14 časopiseckých studií a dvou kapitol v monografiích ze šesti zemí, aby odpověděla na následující otázky: (1) Jaké cíle byly ve studiích sledovány? (2) Jaká podstatná z jištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Shrnutí nálezů z vybraných studií naznačují směr, jakým by se mohl ubírat výzkum předškolního vzdělávání v českém prostředí mateřských škol.

In English

The main aim of this review study is to map research that was conducted on mixed-age and same-age preschool classrooms. In the Czech Republic, very little attention has been dedicated to these settings, although after the 2017 implementation of the compulsory preschool year, more attention and discussion is being paid to this research field. A total of 14 studies and 2 chapters from 6 countries were selected and analyzed to answer following questions: (1) What aims are pursued in these studies? and (2) What are the main results of the analyzed studies? A summary of the research findings indicates the orientation of possible preschool school level research in the Czech Republic.