k 2021

Social Media Permanent Campaign: Croatian HDZ in July 2021

KUBIŠOVÁ, Dominika

Basic information

Original name

Social Media Permanent Campaign: Croatian HDZ in July 2021

Name in Czech

Permanentní kampaň na sociálních sítích: chorvatská strana HDZ v červenci 2021

Authors

KUBIŠOVÁ, Dominika

Edition

International Scientific Conference Philology – Tradition and challenges in the new reality (7th - 9th October, Blagoevgrad, Bulgaria), 2021

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Chorvatsko; Facebook; politika; kampaň; HDZ

Keywords in English

Croatia; Facebook; politics; campaign; HDZ

Tags

International impact
Změněno: 3/2/2022 08:01, Mgr. Pavel Pilch, Ph.D.

Abstract

V originále

Social media are still a relatively new communication line that connects politicians and their voters. This article is based on monitoring posts on official Facebook page of the Croatian right-wing party HDZ that was done in July 2021. The analysis then follows themes, language and emotions that appeared in the selected themes from the twelve that were detected, e.g., covid-19, ratings, ambitions, reactions to the opposition, etc. During the elaboration both positive and negative appeals to emotions, pictures of bright or dark future as well as stronger language in use were observed. A monitoring like this enables to take a step back and look from the outside of what is actually said and then read by voters on Facebook; what are the themes and ambitions of the political party as well as the tone of their communication.

In Czech

Sociální média jsou stále relativně novou komunikační linkou, která spojuje politiky a jejich voliče. Tento článek je založen na sledování příspěvků na oficiální facebookové stránce chorvatské politické strany HDZ, které bylo provedeno v červenci 2021. Analýza pak sleduje témata, jazyk a emoce, které se objevily ve vybraných tématech z dvanácti detekovaných, např. covid-19, hodnocení, ambice, reakce na opozici atd. Při zpracování byly pozorovány pozitivní i negativní apely na emoce, vize světlé či temné budoucnosti i užívaná silnějšího jazyka. Monitoring jako je tento umožňuje udělat krok zpět a podívat se zvenčí na to, co se skutečně říká a co si voliči na Facebooku přečtou; jaká jsou témata a ambice politické strany a také tón jejich komunikace.

Links

MUNI/A/1341/2020, interní kód MU
Name: Výzkum jazykových prostriedkov v oblasti politického marketingu na Facebooku (Acronym: Jazprosfb)
Investor: Masaryk University