KREJČÍ, Janina. Řečová zdvořilost v mluvené interakci žáků ZŠ v ruském jazyce (Lingvuistic politeness in Czech leaners's spoken interaction in Russian language). In Konference Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Řečová zdvořilost v mluvené interakci žáků ZŠ v ruském jazyce
Name (in English) Lingvuistic politeness in Czech leaners's spoken interaction in Russian language
Authors KREJČÍ, Janina.
Edition Konference Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) řečová zdvořilost; komunikační přístup k testování jazyka; výuka ruského jazyka na českých ZŠ
Keywords in English linguistic politeness; communicative language testing; teaching of Russian as foreign language
Changed by Changed by: Mgr. Janina Krejčí, Ph.D., učo 442346. Changed: 4/11/2021 21:47.
Abstract
V konferenčním příspěvku jsou představeny teoretická východiska, metodologie a výsledky výzkumu řečové zdvořilosti v mluveném projevu žáků ZŠ během interakce ve vybraných komunikačních situacích. Zpracovaní dat získaných pomocí role-plays bylo založené na metodách konverzační a obsahové analýzy. Byla popsána specifika konverzace a vysledovány kategorie způsobů prezentace zdvořilosti žáky v ruském jazyce jako L2 a zjištěny kategorie použití zdvořilostních výrazů ve verbální interakci v základních komunikačních situacích.
Abstract (in English)
The conference paper presents the theoretical background, methodology and research results of linguistic politeness in the spoken interaction of Czech leaners of Russian as L2. The processing of data obtained using role-plays was based on methods of conversational and content analysis. The specifics of the conversation were described and the categories of ways of linguistic politeness by pupils in the Russian language as L2 were traced and the categories of the use of courtesy expressions in verbal interaction in basic communication situations were found.
Links
MUNI/A/1239/2020, interní kód MUName: Výuka cizích jazyků ve výzkumu (Acronym: AKTEV X)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 2/5/2024 03:42