BARANOVÁ, Petra and Ivana MÁROVÁ. Specifika vzdělávání žáků s dvojí výjimečností na prvním stupni (Specifics in education of pupils with twice exceptionality at primary school). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 121 pp. ISBN 978-80-210-9560-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Specifika vzdělávání žáků s dvojí výjimečností na prvním stupni
Name in Czech Specifika vzdělávání žáků s dvojí výjimečností na prvním stupni
Name (in English) Specifics in education of pupils with twice exceptionality at primary school
Authors BARANOVÁ, Petra and Ivana MÁROVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, 121 pp. 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-9560-1
Keywords (in Czech) Dvojí výjimečnost; Žák se speciálními vzdělávacími potřebami; Žák nadaný; Nadání; Specifické poruchy učení; Základní škola;
Keywords in English Twice exceptionality; Pupil with Special Educational Needs; Gifted pupil; Giftidness; Specific learning disabilities; Primary school;
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 10/11/2021 09:48.
Abstract
Předkládaná monografie představuje téma dvojí výjimečnosti, tedy přítomnost speciálních vzdělávacích potřeb, převážně specifických poruch učení, v kombinaci s nadáním či mimořádným nadáním u žáka. V prvních kapitolách jsou charakterizovány základní teoretické koncepty vztahující se ke specifickým poruchám učení, jejich charakteristice a specifickým projevům v mladším školním věku. Dále je vymezena terminologie nadání a mimořádného nadání, jeho identifikace a specifické projevy ve vzdělávání. Všechna teoretická témata jsou charakterizována z pohledu tuzemské a zahraniční literatury. Těžiště monografie tkví v kvalitativním výzkumném šetření realizovaném s běžnými a speciálními pedagogy, jehož cílem bylo zmapování možností úprav vzdělávacího procesu, přístupu učitele a využití vhodných vzdělávacích strategií ke zefektivnění vzdělávacího procesu žáků s dvojí výjimečností.
Abstract (in English)
The submitted monograph deals with the topic of twice exceptionality, i.e. the presence of special educational needs, mostly specific learning disabilities, combined with talent or extraordinary talent in the pupil. In the first chapters, basic theoretical concepts related to specific learning disabilities, their characteristics and specific manifestations in younger school age are characterized. In addition, the terminology of talent and extraordinary talent, its identification and specific manifestations in education are defined. The main part of the monograph is in a qualitative research survey carried out with ordinary and special educators, which aimed to map out the possibilities of adjusting the educational process, the teacher's approach and the utilization of appropriate educational strategies to make the educational process of pupils with dual exceptionalism more efficient.
Links
MUNI/A/1432/2018, interní kód MUName: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/5/2024 16:41