Klíčová slova česky
umění videa, zvukové umění / sound art, performance, interaktivní instalace, robotické umění, telematika, videomapping, VJing, net art, game art, softvérové umění, algoritmické umění, umělou inteligence, DNA, databáze
Klíčová slova anglicky
video art, sound art, performance, interactive installation, robotic art, telematics, videomapping, VJing, net art, game art, software art, algorithmic art, artificial intelligence, DNA, database
V originále
Kniha se jmenuje Navigátor úvod do umění nových médií, protože nabízí asociativního průvodce neustále se měnícím prostorem technologicky podmíněného umění. Samotná rychlost vývoje technologií vědy a umění totiž nepředurčuje toto téma k encyklopedickému zpracování. První tři kapitoly knihy zkoumají médium v umění, terminologii nových médií a počátky audiovize. Následující čtyři kapitoly prozkoumají obecné koncepty času, prostoru, těla a kódu v rámci technologií používaných v umění nových médií. Na takto vytyčených konceptuálních osách se Navigátor věnuje formám a příkladům umění nových médií. Najdeme zde asociativní souvislosti mezi konkrétními díly umění videa, zvukového umění/sound artu, performance, interaktivní instalace, robotického umění, telematiky, videomappingu, VJingu, net artu, game artu, softwarového umění, algoritmického umění, umělé inteligence i práce s DNA nebo databázemi. Navigátor je zároveň rozcestníkem, jehož součástí je ilustrovaný jmenný rejstřík, který propojuje odkazy na stránky v knize s dalšími internetovými zdroji (dokumentace děl, rozhovory s autory, jejich webové stránky, databáze a podobně) prostřednictvím QR kódů.
Česky
Kniha se jmenuje Navigátor úvod do umění nových médií, protože nabízí asociativního průvodce neustále se měnícím prostorem technologicky podmíněného umění. Samotná rychlost vývoje technologií vědy a umění totiž nepředurčuje toto téma k encyklopedickému zpracování. První tři kapitoly knihy zkoumají médium v umění, terminologii nových médií a počátky audiovize. Následující čtyři kapitoly prozkoumají obecné koncepty času, prostoru, těla a kódu v rámci technologií používaných v umění nových médií. Na takto vytyčených konceptuálních osách se Navigátor věnuje formám a příkladům umění nových médií. Najdeme zde asociativní souvislosti mezi konkrétními díly umění videa, zvukového umění/sound artu, performance, interaktivní instalace, robotického umění, telematiky, videomappingu, VJingu, net artu, game artu, softwarového umění, algoritmického umění, umělé inteligence i práce s DNA nebo databázemi. Navigátor je zároveň rozcestníkem, jehož součástí je ilustrovaný jmenný rejstřík, který propojuje odkazy na stránky v knize s dalšími internetovými zdroji (dokumentace děl, rozhovory s autory, jejich webové stránky, databáze a podobně) prostřednictvím QR kódů.
Anglicky
The book is called The New Media Art Navigator because it offers an associative guide to the ever-changing space of technologically conditioned art. The sheer speed of the development of science and art technologies does not predestine this topic to encyclopedic processing. The first three chapters of the book examine the medium in art, the terminology of new media and the beginnings of audio-vision. The following four chapters explore the general concepts of time, space, body, and code within the technologies used in the art of new media. On such conceptual axes, the Navigator focuses on forms and examples of new media art. Here you will find associative connections between specific works of video art, sound art, performance, interactive installations, robotic art, telematics, videomapping, VJing, net art, game art, software art, algorithmic art, artificial intelligence and work with DNA or databases. The Navigator is also a signpost, which includes an illustrated name index, which links to pages in the book with other Internet resources (documentation of works, interviews with authors, their websites, databases, etc.) via QR codes.