Detailed Information on Publication Record
2021
Rozvoj kompetencí u rodičů a dalších osob pečujících o děti s neurovývojovým postižením pomocí e-learningu
MALANÍKOVÁ, VendulaBasic information
Original name
Rozvoj kompetencí u rodičů a dalších osob pečujících o děti s neurovývojovým postižením pomocí e-learningu
Name in Czech
Rozvoj kompetencí u rodičů a dalších osob pečujících o děti s neurovývojovým postižením pomocí e-learningu
Name (in English)
Skills training for parents and other persons caring for children with neurodevelopmental disabilities through e-learning
Authors
MALANÍKOVÁ, Vendula
Edition
XV. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2021, 2021
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
autismus, školení rodičů, aplikovaná behaviorální analýza (ABA), e-learning
Keywords in English
autism, parent training, applied behavioral analysis (ABA), e-learning
Tags
Reviewed
Změněno: 17/3/2022 14:23, Dana Nesnídalová
V originále
Příspěvek představí výzkum, který byl zaměřen na možnost využití telepractice (telemedicíny) na poli aplikované behaviorální analýzy (ABA). Cílovou skupinou byli rodiče a pečující o osoby s neurovývojovým postižením, kteří neměli žádné znalosti a dovednosti v oblasti ABA. Cílem výzkumu bylo zjistit možnosti vzdělávání rodičů a pečujících ve vybraných behaviorálních technikách a postupech pomocí e-learningu. Výzkumný vzorek byl rozdělen do tří skupin podle intenzity podpory účastníků. První skupina realizovala e-learning s následnou synchronní podporou konzultanta. Druhá skupina procházela e-learningem s podporou motivačních a sumarizačních emailů. Třetí skupina procházela e-learningem zcela samostatně bez další podpory. Jednalo se o první fázi výzkumu, na kterou bude navazovat druhá fáze, ve které budou vybraní rodiče a pečující dále prohlubovat své kompetence ve vybraných postupech ABA. Výsledky z první fáze ukazují, jak je možné efektivní využití online podpory při osvojování základních znalostí, vybraných technik a postupů ABA u rodičů pečujících o děti s PAS.
In English
The research focused on the possibility of using telehealth practices in the field of applied behavioral analysis (ABA). The target group was caregivers of children with neurodevelopmental disorders. The aim of the project was to develop and empirically verify an e-learning system for caregivers, focused on using telepractice to educating them on behavioral methods and procedures. The research sample was divided into three groups. Two groups completed the e-learning course independently and asynchronously. One group had online meetings with an ABA specialist in addition to the independent work. This was the first phase of research, in an upcoming phase carers will further deepen their knowledge and develop their competences in ABA through telehealth coaching. The results from the first phase demonstrated the effectiveness of telepractice in content knowledge increases of selected ABA techniques and procedures.
Links
MUNI/B/1332/2020, interní kód MU |
| ||
TL04000069, research and development project |
|