k 2021

Rozvoj kompetencí u rodičů a dalších osob pečujících o děti s neurovývojovým postižením pomocí e-learningu

MALANÍKOVÁ, Vendula

Basic information

Original name

Rozvoj kompetencí u rodičů a dalších osob pečujících o děti s neurovývojovým postižením pomocí e-learningu

Name in Czech

Rozvoj kompetencí u rodičů a dalších osob pečujících o děti s neurovývojovým postižením pomocí e-learningu

Name (in English)

Skills training for parents and other persons caring for children with neurodevelopmental disabilities through e-learning

Authors

MALANÍKOVÁ, Vendula

Edition

XV. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2021, 2021

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

autismus, školení rodičů, aplikovaná behaviorální analýza (ABA), e-learning

Keywords in English

autism, parent training, applied behavioral analysis (ABA), e-learning

Tags

Reviewed
Změněno: 17/3/2022 14:23, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Příspěvek představí výzkum, který byl zaměřen na možnost využití telepractice (telemedicíny) na poli aplikované behaviorální analýzy (ABA). Cílovou skupinou byli rodiče a pečující o osoby s neurovývojovým postižením, kteří neměli žádné znalosti a dovednosti v oblasti ABA. Cílem výzkumu bylo zjistit možnosti vzdělávání rodičů a pečujících ve vybraných behaviorálních technikách a postupech pomocí e-learningu. Výzkumný vzorek byl rozdělen do tří skupin podle intenzity podpory účastníků. První skupina realizovala e-learning s následnou synchronní podporou konzultanta. Druhá skupina procházela e-learningem s podporou motivačních a sumarizačních emailů. Třetí skupina procházela e-learningem zcela samostatně bez další podpory. Jednalo se o první fázi výzkumu, na kterou bude navazovat druhá fáze, ve které budou vybraní rodiče a pečující dále prohlubovat své kompetence ve vybraných postupech ABA. Výsledky z první fáze ukazují, jak je možné efektivní využití online podpory při osvojování základních znalostí, vybraných technik a postupů ABA u rodičů pečujících o děti s PAS.

In English

The research focused on the possibility of using telehealth practices in the field of applied behavioral analysis (ABA). The target group was caregivers of children with neurodevelopmental disorders. The aim of the project was to develop and empirically verify an e-learning system for caregivers, focused on using telepractice to educating them on behavioral methods and procedures. The research sample was divided into three groups. Two groups completed the e-learning course independently and asynchronously. One group had online meetings with an ABA specialist in addition to the independent work. This was the first phase of research, in an upcoming phase carers will further deepen their knowledge and develop their competences in ABA through telehealth coaching. The results from the first phase demonstrated the effectiveness of telepractice in content knowledge increases of selected ABA techniques and procedures.

Links

MUNI/B/1332/2020, interní kód MU
Name: Metodologické a prezentační dovednosti kandidátů Ph.D. zaměřujících se na výzkum vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
Investor: Masaryk University
TL04000069, research and development project
Name: Telepractice – podpora rodičů a dětí s neurovývojovým postižením v domácím prostředí (Acronym: TeleChildSupport)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Telepractice – Support of Parents and Children with Neurodevelopmental Disabilities in Home-based Settings