MATOUŠEK, Oldřich and Pavel NAVRÁTIL. Možnosti dalšího vývoje systému vysokoškolského vzdělávání (Options for further development of the system of higher education). In Matoušek, Oldřich; Matulayová, Tatiana; Navrátil, Pavel; Pazlarová, Hana. Profesní způsobilost a vzdělávání v sociální práci. 1st ed. Praha: UK, Nakladatelství Karolinum, 2021, p. 127-134. ISBN 978-80-246-4904-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti dalšího vývoje systému vysokoškolského vzdělávání
Name (in English) Options for further development of the system of higher education
Authors MATOUŠEK, Oldřich (203 Czech Republic) and Pavel NAVRÁTIL (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Profesní způsobilost a vzdělávání v sociální práci, p. 127-134, 8 pp. 2021.
Publisher UK, Nakladatelství Karolinum
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50902 Social sciences, interdisciplinary
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14230/21:00119873
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-246-4904-7
Keywords (in Czech) sociální práce; vzdělávání; profese; profesionalita; profesní způsobilost;
Keywords in English social work; education; profession; professionalism; professional capability;
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D., učo 17824. Changed: 11/4/2022 10:41.
Abstract
Cílem této kapitoly je návrh cílů dalšího rozvoje vzdělávání v sociální práci v rámci vysokoškolského vzdělávání. Při formulaci návrhů na zlepšení systému vzdělávání sociálních pracovníků je nutné respektovat více zřetelů než pouze to, jakou podobu má aktuálně trh práce. Tato publikace je založena na předpokladu, že při vzdělávání sociálních pracovníků mají být zohledněny požadavky kladené na ně v praxi. Když tato vazba chybí nebo nefunguje, edukační realita je odtržena od reality faktického výkonu profese. Nicméně tzv. trh práce představuje poměrně proměnlivý jev. Změny ve fungování společnosti mohou na jedné straně vyvolávat nové potřeby reakce od různých zainteresovaných aktérů (nejen od sociálních pracovníků), zároveň se mohou měnit tzv. lidské a materiální zdroje, které budou k dispozici pro naplňování nových výzev. Pokud by se aktuální nebo předpovídaný stav trhu práce stal jen jediným zřetelem při konstrukci vzdělávacího programu, šlo by o redukci perspektivy znehodnocující jiné, neméně významné cíle vzdělávání.
Abstract (in English)
The aim of this chapter is to propose objectives for the further development of social work education in higher education. In formulating proposals for improving the system of social work education, it is necessary to take into account more considerations than just the current shape of the labour market. This publication is based on the premise that the education of social workers should take into account the demands placed on them in practice. When this link is absent or does not work, the educational reality is divorced from the reality of the actual practice of the profession. However, the so-called labour market is a relatively fluid phenomenon. On the one hand, changes in the functioning of society may trigger new demands for responses from various stakeholders (not only social workers), while at the same time the so-called human and material resources available to meet the new challenges may change. If the current or predicted state of the labour market were to become the only consideration in the construction of an educational programme, this would be a reduction of perspective that would devalue other, equally important educational objectives.
Links
TL01000146, research and development projectName: Profesionalizace sociální práce v České republice (Acronym: PROSO)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 18/6/2024 17:14