k 2021

Vnímanie žiakov s Aspergerovým syndrómom

DUBEŇOVÁ, Petrana

Basic information

Original name

Vnímanie žiakov s Aspergerovým syndrómom

Name in Czech

Vnímání žáků s Aspergerovým syndromem

Name (in English)

Perception of pupils with Asperger´s syndrome

Authors

DUBEŇOVÁ, Petrana

Edition

XV. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2021, 2021

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Aspergerov syndróm, žiak, metodika, Snoezelen

Keywords in English

Asperger´s syndrome, pupil, methods, Snoezelen

Tags

Reviewed
Změněno: 17/3/2022 14:29, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Jednotlivci s Aspergerovým syndrómom vykazujú špecifiká vo vnímaní, ktoré ovplyvňujú kognitívnu, psychologickú, emocionálnu i sociálnu stránku života. Cieľom našej práce je zhodnotiť možnosti využitia multisenzorickej miestnosti Snoezelen u žiakov s Aspergerovým syndrómom s dôrazom na stimuláciu procesov učenia. Produktom práce bude metodika pre prácu v multisenzorickej miestnosti Snoezelen so žiakmi s Aspergerovým syndrómom vytvorená na základe analýzy prejavov týchto žiakov na vyučovaní a v domácom prostredí. V rámci práce sa taktiež venujeme informovanosti pedagógov žiakov s Aspergerovým syndrómom ohľadom špecifík vnímania týchto žiakov a možnostiach terapie vnímania. Cieľom príspevku je prezentovať projekt výskumu, aktuálny stav výskumu a plán činností v najbližšom období.

In English

Individuals with Asperger's syndrome show specificities in perception that affect the cognitive, psychological, emotional and social part of life. The aim of our thesis is to evaluate the possibilities of using the Snoezelen multisensory enviroment in pupils with Asperger's syndrome with an emphasis on stimulating learning processes. The product of our work will be the handbook for working in the Snoezelen multisensory enviroment with pupils with Asperger's syndrome, based on an analysis of the speeches of these pupils in the classroom and at home. As part of our thesis, we also focus on informing teachers of pupils with Asperger's syndrome about the specificities of perception of these pupils and possibilities of perception therapy. The aim of the contribution is to present the research project, the current state of the research and the plan of activities in the near future.

Links

MUNI/B/1332/2020, interní kód MU
Name: Metodologické a prezentační dovednosti kandidátů Ph.D. zaměřujících se na výzkum vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
Investor: Masaryk University