DUBEŇOVÁ, Petrana. Vnímanie žiakov s Aspergerovým syndrómom (Perception of pupils with Asperger´s syndrome). In XV. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vnímanie žiakov s Aspergerovým syndrómom
Name in Czech Vnímání žáků s Aspergerovým syndromem
Name (in English) Perception of pupils with Asperger´s syndrome
Authors DUBEŇOVÁ, Petrana.
Edition XV. konference doktorského studijního programu Speciální pedagogika: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2021, 2021.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Aspergerov syndróm, žiak, metodika, Snoezelen
Keywords in English Asperger´s syndrome, pupil, methods, Snoezelen
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 17/3/2022 14:29.
Abstract
Jednotlivci s Aspergerovým syndrómom vykazujú špecifiká vo vnímaní, ktoré ovplyvňujú kognitívnu, psychologickú, emocionálnu i sociálnu stránku života. Cieľom našej práce je zhodnotiť možnosti využitia multisenzorickej miestnosti Snoezelen u žiakov s Aspergerovým syndrómom s dôrazom na stimuláciu procesov učenia. Produktom práce bude metodika pre prácu v multisenzorickej miestnosti Snoezelen so žiakmi s Aspergerovým syndrómom vytvorená na základe analýzy prejavov týchto žiakov na vyučovaní a v domácom prostredí. V rámci práce sa taktiež venujeme informovanosti pedagógov žiakov s Aspergerovým syndrómom ohľadom špecifík vnímania týchto žiakov a možnostiach terapie vnímania. Cieľom príspevku je prezentovať projekt výskumu, aktuálny stav výskumu a plán činností v najbližšom období.
Abstract (in English)
Individuals with Asperger's syndrome show specificities in perception that affect the cognitive, psychological, emotional and social part of life. The aim of our thesis is to evaluate the possibilities of using the Snoezelen multisensory enviroment in pupils with Asperger's syndrome with an emphasis on stimulating learning processes. The product of our work will be the handbook for working in the Snoezelen multisensory enviroment with pupils with Asperger's syndrome, based on an analysis of the speeches of these pupils in the classroom and at home. As part of our thesis, we also focus on informing teachers of pupils with Asperger's syndrome about the specificities of perception of these pupils and possibilities of perception therapy. The aim of the contribution is to present the research project, the current state of the research and the plan of activities in the near future.
Links
MUNI/B/1332/2020, interní kód MUName: Metodologické a prezentační dovednosti kandidátů Ph.D. zaměřujících se na výzkum vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 6/10/2024 04:41