k 2021

Quo vadis, ABA?

PANČOCHA, Karel

Basic information

Original name

Quo vadis, ABA?

Name (in English)

Quo vadis, ABA?

Edition

I. Česko-Slovenská konferencia v aplikovanej behaviorálnej analýze, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 18/11/2021 08:59, prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.

Abstract

V originále

Příspěvek se věnuje rozvoji aplikované behaviorální analýzy (ABA) v České republice a částečně také na Slovensku mezi lety 2015 až 2021. Představeny budou hlavní milníky v procesu rozvoje ABA jako vědního oboru, vznik samostatných nelékařských zdravotnických profesí (behaviorální analytik, asistent behaviorálního analytika, behaviorální technik), současná studijní nabídka a také možnosti praktického využití ABA u osob s neurovývojovým postižením. V neposlední řadě se zaměříme na výzvy, které náš obor v příštích letech čekají.

In English

The presentation focuses on the development of applied behaviour analysis (ABA) in the Czech Republic and partly in Slovakia between 2015 and 2021. We will present the main milestones in the process of development of ABA as a scientific discipline, the emergence of separate allied health professions (behavior analyst, assistant behavior analyst, behavior technician), the current offer of study programs and courses and also the possibilities of practical ABA applications for people with neurodevelopmental disabilities. Last but not least, we will focus on the challenges facing our field in the coming years.

Links

MUNI/A/1457/2020, interní kód MU
Name: Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
Investor: Masaryk University