ČERNÝ, Michal. Role informační gramotnosti ve středoškolském vzdělávání: transformativní prvek společnosti (The role of information literacy in secondary education: a transformative element of society). Journal of Technology and Information Education. Olomouc: Univerzita Palackého, 2021, vol. 13, No 1, p. 64-81. ISSN 1803-537X. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/jtie.2021.009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Role informační gramotnosti ve středoškolském vzdělávání: transformativní prvek společnosti
Name (in English) The role of information literacy in secondary education: a transformative element of society
Authors ČERNÝ, Michal.
Edition Journal of Technology and Information Education, Olomouc, Univerzita Palackého, 2021, 1803-537X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2021.009
Keywords (in Czech) informační gramotnost; střední škola; otevřené vzdělávací zdroje; knihovny; knihovníci; akademické dovednosti
Keywords in English information literacy; high school; open educational resources; libraries; librarians; academic skills
Tags Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Changed: 7/1/2022 11:54.
Abstract
Přehledová studie pracuje s 19 texty z databáze Scopus, které se věnují problematice informační gramotnosti na středních školách. Jejím cílem je analýza základních témat a problémů, které se v této oblasti objevují a formulace určitých doporučení do edukační praxe. Z analyzovaných textů jasně vyplynul význam informační gramotnosti pro přechod na univerzitu a úspěch na ní. Informační gramotnost tak lze chápat jako efektivní prvek předcházení studijní neúspěšnosti. Současně má ale širší sociální rozměr.
Abstract (in English)
The overview study works with 19 papers from the Scopus database, which deal with information literacy in secondary schools. It aims to analyse the essential topics and problems that arise in this area and formulate specific recommendations for educational practice. The importance of information literacy for the university's transition to and success was clear from the analysed papers. Information literacy can thus be understood as an influential element in preventing academic failure. At the same time, however, it has a broader social dimension.
Links
TL02000040, research and development projectName: Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (Acronym: TIGUP)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 24/6/2024 23:34