Detailed Information on Publication Record
2021
K revizi koncepce tělesné výchovy v České republice – směřování k pohybové gramotnosti
VLČEK, PetrBasic information
Original name
K revizi koncepce tělesné výchovy v České republice – směřování k pohybové gramotnosti
Name in Czech
K revizi koncepce tělesné výchovy v České republice – směřování k pohybové gramotnosti
Name (in English)
Reviewing the Concept of Physical Education in the Czech Republic – Orientation Towards Physical Literacy
Authors
VLČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, PdF UK v Praze, 2021, 2533-7882
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00123036
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
výzkum kurikula tělesné výchovy; změna kurikula; koncepce TV; pohybová gramotnost
Keywords in English
PE curriculum research; curriculum change; PE conception; physical literacy
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 3/2/2022 11:35, Dana Nesnídalová
V originále
Cílem sdělení je revidovat kurikulum tělesné výchovy (TV) v České republice a diskutovat možnou proměnu kurikula české TV vycházející z konceptu pohybové gramotnosti. Strukturace výkladu vychází z holistického pohledu na teorii kurikula, které tvoří základ pro výzkumnou a diskusní část, ve které je aktuální kurikulum TV stručně revidováno v pěti specifi ckých formách. Výzkumná zjištění dokládají nesoulad mezi zamýšleným (koncepčním) kurikulem české TV a ostatními formami kurikula. Například v současnosti proklamovaná zdravotní koncepce TV není veřejností přijímána a učitelé toto pojetí z velké části nerealizují. Pochybnosti o účincích zdravotně orientované koncepce TV vyvolává také dosažené kurikulum, neboť ukazatele úrovně pohybové aktivity a zdravotního stavu české populace nejsou uspokojivé. Na základě uvedených zjištění vyjadřujeme souhlas s dalšími odborníky v oboru s tvrzením, že zdravotně orientovaná koncepce kurikula TV nepřináší žádané výsledky a že nově pojaté kurikulum TV v České republice by mělo vycházet z konceptu pohybové gramotnosti. Problematická je ovšem nejednotnost v defi nování a obsahovém chápání tohoto pojmu. Proto se na základě polemiky o současné koncepci kurikula TV v České republice, která je podložena mezinárodním výzkumem, pokoušíme naznačit, kam by koncepce TV vycházející z pohybové gramotnosti měla směřovat a v čem by proměna českého kurikula TV měla či mohla spočívat.
In English
This text reviews the physical education (PE) curriculum in the Czech Republic and discusses the possible transformation of the Czech PE curriculum based on the concept of physical literacy. The holistic approach to the PE curriculum sets the scene for the discussion in which the current PE curriculum is briefl y reviewed, based on research fi ndings in fi ve specifi c forms of the curriculum. Research indicates incongruence between the intended (conceptual) curriculum and other curriculum forms. For example, the currently declared health-oriented concept is not accepted by the public and is largely not being implemented by teachers. Doubts about the effects of the health-oriented concept of PE are also raised by the achieved curriculum, as the levels of physical activity and the health status of the Czech population are unsatisfactory. Based on our fi ndings we agree with others in the fi eld that the health-oriented PE concept has proved unsatisfactory and the new PE concept should be based on physical literacy. The term physical literacy has taken many forms, encompassing different defi nitions, aims, and content, and this is problematic. International research underpins the controversy about the current concept of the PE curriculum in the Czech Republic. We try to indicate in which direction the concept of PE based on physical literacy should go, and what the transformation of the Czech PE curriculum should or could consist of.
Links
MUNI/A/1490/2020, interní kód MU |
|