k 2021

Možnosti zapojení komiksu do výuky literatury na středních školách

KOS, Matěj

Basic information

Original name

Možnosti zapojení komiksu do výuky literatury na středních školách

Name (in English)

Possibilities of Involving Comics in Teaching Literature at Secondary Schools

Authors

Edition

Studia komiksu: Reflexe a příležitosti, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

komiks; komiks ve výuce; výuka; komiksové adaptace

Keywords in English

comics; education comics; education; comics adaptations
Changed: 27/12/2021 10:03, Mgr. et Mgr. Matěj Kos, Ph.D.

Abstract

In the original language

Komiks patří u současné generace žáků a studentů ke kulturním artefaktům, které se těší značné oblibě. Příspěvek si proto klade za cíl zaměřit se na jeho možné zapojení do výuky literatury na středních školách. V úvodu bude přiblíženo postavení komiksu v povinných kurikulárních dokumentech. Následně bude ukázána funkce komiksu jako didaktické pomůcky, dále možný potenciál využití různých komiksových adaptací ve výuce a rovněž i možné varianty a klíče, jak do výuky literatury zapojit i původní komiksová díla. Načrtnuté teoretické možnosti budou v závěru konfrontovány se získanou zpětnou vazbou od zkušených středoškolských učitelů.

In English

Comics are very popular cultural artifacts among the current generation of pupils and students. The paper therefore aims to focus on its possible involvement in the teaching of literature at secondary schools. The introduction will describe the position of comics in mandatory curricular documents. Subsequently, the function of comics as a teaching aid will be shown, as well as the possible potential of using various comic book adaptations in teaching, as well as possible variants and keys on how to involve original comic books in the teaching of literature. In the end, the outlined theoretical possibilities will be confronted with the feedback obtained from experienced high school teachers.

Links

MUNI/A/1385/2020, interní kód MU
Name: Literatura v interkulturních a intermediálních souvislostech (Acronym: LIIS)
Investor: Masaryk University