2021
Možnosti zapojení komiksu do výuky literatury na středních školách
KOS, MatějBasic information
Original name
Možnosti zapojení komiksu do výuky literatury na středních školách
Name (in English)
Possibilities of Involving Comics in Teaching Literature at Secondary Schools
Authors
Edition
Studia komiksu: Reflexe a příležitosti, 2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Presentations at conferences
Field of Study
60206 Specific literatures
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
komiks; komiks ve výuce; výuka; komiksové adaptace
Keywords in English
comics; education comics; education; comics adaptations
Changed: 27/12/2021 10:03, Mgr. et Mgr. Matěj Kos, Ph.D.
In the original language
Komiks patří u současné generace žáků a studentů ke kulturním artefaktům, které se těší značné oblibě. Příspěvek si proto klade za cíl zaměřit se na jeho možné zapojení do výuky literatury na středních školách. V úvodu bude přiblíženo postavení komiksu v povinných kurikulárních dokumentech. Následně bude ukázána funkce komiksu jako didaktické pomůcky, dále možný potenciál využití různých komiksových adaptací ve výuce a rovněž i možné varianty a klíče, jak do výuky literatury zapojit i původní komiksová díla. Načrtnuté teoretické možnosti budou v závěru konfrontovány se získanou zpětnou vazbou od zkušených středoškolských učitelů.
In English
Comics are very popular cultural artifacts among the current generation of pupils and students. The paper therefore aims to focus on its possible involvement in the teaching of literature at secondary schools. The introduction will describe the position of comics in mandatory curricular documents. Subsequently, the function of comics as a teaching aid will be shown, as well as the possible potential of using various comic book adaptations in teaching, as well as possible variants and keys on how to involve original comic books in the teaching of literature. In the end, the outlined theoretical possibilities will be confronted with the feedback obtained from experienced high school teachers.
Links
| MUNI/A/1385/2020, interní kód MU |
|