JAGOŠOVÁ, Lucie and Eliška HLUŠÍ. Nevidomý návštěvník v muzeu: metodické tipy pro muzejní prezentaci a edukaci (Blind visitor in the museum: methodical tips for museums presentation and education). Brno: Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2021, 53 pp. ISBN 978-80-7028-556-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nevidomý návštěvník v muzeu: metodické tipy pro muzejní prezentaci a edukaci
Name in Czech Nevidomý návštěvník v muzeu: metodické tipy pro muzejní prezentaci a edukaci
Name (in English) Blind visitor in the museum: methodical tips for museums presentation and education
Authors JAGOŠOVÁ, Lucie and Eliška HLUŠÍ.
Edition Brno, 53 pp. 2021.
Publisher Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky
Other information
Original language Czech
Type of outcome Textbook
Field of Study 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7028-556-5
Keywords (in Czech) nevidomý návštěvník; muzeum; inkluzivní muzeum; inkluzivní muzejní pedagogika; muzejní prezentace; muzejní edukace
Keywords in English blind visitor; museum; inclusive museum; inclusive museum pedagogy; museum presentations; museum education
Changed by Changed by: Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD., učo 56041. Changed: 4/12/2021 23:51.
Abstract
Muzea jsou ze svého principu institucemi prvořadě vizuálními; pracují dominantně s hmotnými sbírkami a jejich zprostředkováváním veřejnosti vizuální cestou. To s ohledem na nevidomé návštěvníky přináší nesporné výzvy a vyžaduje celkovou proměnu filosofie přístupu muzea k publiku, pro které je při poznávání a učení zrak smyslem oslabeným nebo absentujícím. V metodice se zaměřujeme na nevidomé a to z toho důvodu, že obvykle vyžadují zcela odlišný přístup a podmínky pro zpřístupnění, než všechny ostatní skupiny návštěvníků se zrakovými vadami. Metodika shrnuje základní informace a přináší praktické tipy pro práci s nevidomými návštěvníky v muzeu. Dozvíte se, jak lépe zpřístupnit muzeum a odstranit fyzické bariéry, porozumíte tomu, jak nevidomý vnímá a učí se a získáte impulsy pro vlastní edukační práci s nevidomými návštěvníky v muzeu.
Abstract (in English)
Museums are, in principle, primarily visual institutions; they work predominantly with the material collections and their communication to the public in a visual way. This with regard to the blind poses undeniable challenges and requires a complete change in the museum’s philosophy of for whom sight is a weakened or absent sense in cognition and learning. In the methodology we focus on the blind because they usually require a completely different approach and support conditions for accessibility than all other groups of visually impaired visitors. The methodology summarizes basic information and provides practical tips for working with blind visitors in the museum. You will learn how to make the museum more accessible and remove physical barriers, you will understand how the blind person perceives and learns and you will get impulses for their own educational work with blind visitors in the museum.
PrintDisplayed: 29/5/2024 12:09