k 2021

Základní školy v procesu adaptace na vzdálenou výuku : vícepřípadová studie

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana

Basic information

Original name

Základní školy v procesu adaptace na vzdálenou výuku : vícepřípadová studie

Name (in English)

Lower secondary schools in the process of adaptation on distance education : multiple case study

Edition

29. výroční konference ČAPV: Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

vzdálená výuka; COVID-19; vícepřípadová studie; ředitelé škol; autonomie učitelů

Keywords in English

distance education; COVID-19; multiple case study; school headteachers; teachers´ authonomy
Změněno: 22/4/2022 12:03, Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem předloženého kvalitativního příspěvku je popsat, jakým způsobem se školy adaptovaly na vzdálenou výuku. Příspěvek vychází k vícezdrojového sběru dat probíhajícího na pěti základních školách v průběhu tzv. první pandemické vlny na jaře roku 2020. Z výsledků šetření vyplývá, že klíčovým aktérem v procesu adaptace na vzdálenou výuku byli ředitelé / ředitelky škol. Proces postupného nastavování (a přenastavování) vzdálené výuky byl podmíněn jejich vizí toho, co se od škol v době pandemie očekává, a mírou vlivu, který ve vztahu k učitelům uplatňovali.

In English

The aim of this qualitative research paper was to describe how schools went through the process of adaption on the distant education. The paper is based on the data gathered from five Czech lower secondary schools during the first pandemic wave in 2020. Research findings point on crucial role of school headteachers who decide about school vision and who can employ different amount of influence to enforce it in their schools.