Detailed Information on Publication Record
2021
Základní školy v procesu adaptace na vzdálenou výuku : vícepřípadová studie
ŠALAMOUNOVÁ, ZuzanaBasic information
Original name
Základní školy v procesu adaptace na vzdálenou výuku : vícepřípadová studie
Name (in English)
Lower secondary schools in the process of adaptation on distance education : multiple case study
Authors
Edition
29. výroční konference ČAPV: Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku, 2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
vzdálená výuka; COVID-19; vícepřípadová studie; ředitelé škol; autonomie učitelů
Keywords in English
distance education; COVID-19; multiple case study; school headteachers; teachers´ authonomy
Změněno: 22/4/2022 12:03, Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
V originále
Cílem předloženého kvalitativního příspěvku je popsat, jakým způsobem se školy adaptovaly na vzdálenou výuku. Příspěvek vychází k vícezdrojového sběru dat probíhajícího na pěti základních školách v průběhu tzv. první pandemické vlny na jaře roku 2020. Z výsledků šetření vyplývá, že klíčovým aktérem v procesu adaptace na vzdálenou výuku byli ředitelé / ředitelky škol. Proces postupného nastavování (a přenastavování) vzdálené výuky byl podmíněn jejich vizí toho, co se od škol v době pandemie očekává, a mírou vlivu, který ve vztahu k učitelům uplatňovali.
In English
The aim of this qualitative research paper was to describe how schools went through the process of adaption on the distant education. The paper is based on the data gathered from five Czech lower secondary schools during the first pandemic wave in 2020. Research findings point on crucial role of school headteachers who decide about school vision and who can employ different amount of influence to enforce it in their schools.