MELOUNOVÁ, Markéta. Moderní operní inscenace jako pomůcka ve vyučování římských dějin? (Recent Operatic Stagings as a Tool of a Roman History Teacher?). In Všechny cesty vedou do Říma: kolokvium. Ústav historických věd Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě, Opava, 25.–26. listopadu 2021 (online). 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Moderní operní inscenace jako pomůcka ve vyučování římských dějin?
Name (in English) Recent Operatic Stagings as a Tool of a Roman History Teacher?
Authors MELOUNOVÁ, Markéta.
Edition Všechny cesty vedou do Říma: kolokvium. Ústav historických věd Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě, Opava, 25.–26. listopadu 2021 (online), 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) La clemenza di Tito; opera seria; clementia; Titus Flavius Vespasianus; Wolfgang Amadeus Mozart; Pietro Metastasio; Caterino Mazzolâ
Keywords in English La clemenza di Tito; opera seria; clementia; Titus Flavius Vespasianus; Wolfgang Amadeus Mozart; Pietro Metastasio; Caterino Mazzolâ
Changed by Changed by: PhDr. Lukáš Pecha, Ph.D., učo 116220. Changed: 30/1/2023 18:07.
Abstract
Příspěvek analyzoval různé přístupy i trendy v inscenování oper s náměty ze starověké římské historie zejména z žánru tzv. opera seria. Zhodnotil možnost využití těchto inscenací při výuce římských dějin na středních i vysokých školách. Jako hlavní příklad posloužila opera W. A. Mozarta La clemenza di Tito (starší libreto P. Metastasia, upravené C. Mazzolou) a její vybrané moderní inscenace (od 2. poloviny 20. století do současnosti).
Abstract (in English)
The paper analyzed different approaches as well as trends that are being applied in staging operas with motives taken from the ancient Roman history, especially those of the genre "opera seria". It assessed these stagings as for their value in teaching Roman history at high schools and universities. La clemenza di Tito by W. A. Mozart - which used an older libretto by Pietro Metastasio with adjustments made by Caterino Mazzolà, and its selected recent stagings (from the 2nd half of the 20th century onwards) were used as an example.
Links
MUNI/A/1387/2020, interní kód MUName: Římané a „barbaři“ mezi antikou a středověkem (Acronym: RBAS)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 19/8/2024 15:36