ČERVENKOVÁ, Adéla. “I’ll google it.” : Using an Online Dictionary for Conducting Repair during Pair and Group Work Activities in Upper-Secondary EFL Classrooms. Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021, vol. 12, No 2, p. 43-58. ISSN 1804-3240.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name “I’ll google it.” : Using an Online Dictionary for Conducting Repair during Pair and Group Work Activities in Upper-Secondary EFL Classrooms
Authors ČERVENKOVÁ, Adéla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics, Praha, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021, 1804-3240.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00119412
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) konverzační analýza; párová a skupinová práce; opravy; vyjednávání významu; online slovník; epistemika
Keywords in English conversation analysis; pair and group work; repair; negotiating meaning; online dictionary; epistemics; expert; novice
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Changed: 4/2/2022 11:39.
Abstract
Pair and group work activities break the traditional teacher-centred structures of interaction and partly transfer the control of the teacher to the students, who are provided with more freedom in turn-taking and the management of activities. In the study of how students learn the target language, pair and group work repair sequences are particularly important in order to understand how the participants repair the breakdowns in communication and what processes for acquiring a foreign language they use. This study explores the different ways that students conduct conversational repair, i.e. negotiation of meaning, during pair and group work. Specifically, focusing on the sequences when a dictionary was consulted, this conversation-analytic study examines how the students incorporate the dictionary in those sequences and how its possible presence might influence the roles of experts and novices in the interaction, which gives insight into the epistemic dynamics in learner–learner interactions. The data used for this study consist of carefully synchronized audio and video recordings of students from five different Czech upper-secondary schools in their final year of studies during three to five consecutive EFL lessons. One of the central findings is that the students often try to conduct the repair through different means and the dictionary is used later in the interaction, which could indicate that the use of a dictionary is viewed as a last resort to check the meaning with the dictionary entry, as well as a tool to strengthen and/or weaken the epistemic roles of the participants.
Abstract (in Czech)
Párové a skupinové aktivity narušují tradiční strukturu interakce studentů s učitelem, kdy v centru pozornosti je právě pedagog, a tím částečně předávají kontrolu nad průběhem výuky z učitele na studenty. Těm je tak poskytnuta větší svoboda při střídání mluvčích a řízení aktivit. Při studiu osvojování cílového jazyka studenty, jsou párové a skupinové opravné sekvence obzvláště důležité pro pochopení toho, jak žáci opravují selhání komunikace a jaké procesy právě pro osvojení cizího jazyka používají. Tato studie zkoumá provádění konverzační opravy, tedy vyjednávání významu, během párové a skupinové práce. Se zaměřením na sekvence, při nichž byl konzultován slovník, se tato konverzačně-analytická studie zabývá způsoby zařazování slovníku studenty v daných sekvencích, a tím, jak pouhá přítomnost slovníku může ovlivnit role expertů a nováčků v interakci. To vše nám nabízí vhled do epistemické dynamiky v párové či skupinové interakci. Data využita pro tuto práci obsahují důkladně synchronizované audio a video nahrávky studentů z pěti českých středních škol v posledním ročníku studia během tří až pěti po sobě jdoucích hodin angličtiny. Jedním z hlavních zjištění této studie je to, že studenti se mnohokrát snaží provést opravu pomocí jiných prostředků než pomocí slovníku. Ten je použit až později v sekvenci, což může naznačovat, že je studenty považován za poslední možnou pomoc při kontrole významu, stejně jako za pomůcku pro posílení či naopak oslabení epistemických rolí všech účastníků interakce.
Links
GA18-02363S, research and development projectName: Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 6/10/2024 14:21