Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1809346, author = {Jarkovská, Lucie and Slezáková, Katarína}, article_location = {Praha}, article_number = {5}, doi = {http://dx.doi.org/10.13060/csr.2021.042}, keywords = {childhood; toddler; peer collectivity; play; socialisation; nursery; preschool; early childhood}, language = {cze}, issn = {0038-0288}, journal = {Sociologický časopis}, title = {Dětská skupina jako kolektivita}, url = {https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202105-0002_toddler-group-as-a-collectivity.php}, volume = {57}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 1809346 AU - Jarkovská, Lucie - Slezáková, Katarína PY - 2021 TI - Dětská skupina jako kolektivita JF - Sociologický časopis VL - 57 IS - 5 SP - 557-580 EP - 557-580 PB - AV ČR, Sociologický ústav SN - 00380288 KW - childhood KW - toddler KW - peer collectivity KW - play KW - socialisation KW - nursery KW - preschool KW - early childhood UR - https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202105-0002_toddler-group-as-a-collectivity.php N2 - Cílem této studie je prozkoumat každodenní život dětí mladších tří let v zařízeních denní péče o děti a kulturu vrstevnických vztahů, které se v nich rozvíjejí. Mezioborové studie dětství vnímají jako sociální konstrukt oddělitelný od biologické nezralosti a popisují odlišný styl socializace batolat s vrstevníky. V tomto paradigmatu je pro pochopení socializace dítěte zásadní účast na kulturních rutinách. Na základě etnografického pozorování ve dvou zařízeních a rozhovorů s vyučujícími a rodiči zkoumáme vztahy mezi vrstevníky, sociálními rutiny a ustavování kolektivity. Zaměřujeme se na perspektivu dospělých a jejich vnímání dětského kolektivu a na významy dětských interakcí. Analýza ukázala, že vedle hierarchických vztahů s dospělými představují rovnější vrstevnické vztahy pro děti příležitost k aktivnímu podílu na kulturní reprodukci prostřednictvím vlastní interpretace významů. To, co dospělí vnímají jako "hru na něco", je ve vrstevnické interakci "něčím skutečným", protože k tomu dochází mezi fyzicky a kognitivně rovnocennými osobami. Interakce s vrstevníky v zařízení denní péče umožňuje dítěti zažít kolektivní "MY", jehož prostřednictvím je pak schopno získat větší moc pro vyjednávání s dospělými. Vytvoření kolektivity však závisí na tom, zda jsou k dispozici podmínky vhodné pro malé děti a batolata. ER -
JARKOVSKÁ, Lucie and Katarína SLEZÁKOVÁ. Dětská skupina jako kolektivita (Toddler Group as a Collectivity). \textit{Sociologický časopis}. Praha: AV ČR, Sociologický ústav, 2021, vol.~57, No~5, p.~557-580. ISSN~0038-0288. Available from: https://dx.doi.org/10.13060/csr.2021.042.
|