RODOVÁ, Veronika and Zora SYSLOVÁ. Profesní identita studentek učitelství pro mateřské školy a její odraz v portfoliu (Professional identity of pre-service kindergarten teachers and its reflection in their portfolios). Pedagogická orientace. Vědecký časopis České pedagogické společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2021, vol. 31, No 1, p. 35-69. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-1-35.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Profesní identita studentek učitelství pro mateřské školy a její odraz v portfoliu
Name (in English) Professional identity of pre-service kindergarten teachers and its reflection in their portfolios
Authors RODOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zora SYSLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace. Vědecký časopis České pedagogické společnosti, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00123232
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-1-35
Keywords (in Czech) portfolio; student; reflektivně pojaté přípravné vzdělávání; profesní rozvoj; akční výzkum; sociokonstruktivismus
Keywords in English portfolio; student; reflectively conceived pre-service teacher training; professional development; action research; socio-constructivism
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Rodová, Ph.D., učo 34241. Changed: 11/1/2022 09:05.
Abstract
Předložená studie přináší pohled na portfolio a jeho místo v reflektivně pojatém přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Autorky ve shodě s jinými autory vnímají portfolio jako fenomén, který významným způsobem ovlivňuje individuální učitelskou profesionalizaci a představuje tak důležité pedeutologické téma. Úvodní část studie je věnována profesionalizační koncepci učitelské přípravy a analýze klíčového pojmu „portfolio“, která se opírá o přehledovou studii českých i zahraničních zdrojů. Jádro studie tvoří akční výzkum zaměřený na sledování vlivu kurzu Tvorba profesního portfolia na rozvoj profesní identity studentek. Výsledky studie ukazují obraz profesního zrání studentek zachyceného v čase prostřednictvím rozhovorů, písemných narací a portfolií. Nad rámec akčního výzkumu přináší studie čtyři individualizované portréty studentek, které využily portfolia při státní závěrečné zkoušce.
Abstract (in English)
The submitted study provides an insight into the portfolio and its place in the reflectively conceived pre-service teacher training of kindergarten teachers at the Faculty of Education of Masaryk University. The authors, in agreement with other authors, perceive the portfolio as a phenomenon that significantly affects individual teacher professionalisation and thus represents an essential paediatric topic. The introductory part of the study is devoted to the professionalisation concept of teacher training and analysis of the key concept of the portfolio, which is based on an overview study of Czech and foreign sources. The core of the study is action research aimed at monitoring the impact of the course Creating a Professional Portfolio on the development of the professional identity of students. The results of the study show the picture of students professional maturation captured over time through interviews, written narratives and portfolios. In addition to action research, the study provides four individualised portraits of female students who used portfolios in the final state exams.
PrintDisplayed: 28/7/2024 09:21