PYTLÍK, Petr. Die intermediale Differenz-Form-des-Dazwischen im (spät)romantischen Lied am Beispiel von Traum durch die Dämmerung – Vítězslav Nováks „musikalische Polemik“ (The Intermedia Difference-Form-of-the-in-Between in the (Post) Romantic Song on the Example of Traum durch die Dämmerung – „Musical Polemics“ of Vítězslav Novák). Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2021, vol. 56, No 1, p. 105-122. ISSN 1212-0391. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/MB2021-1-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Die intermediale Differenz-Form-des-Dazwischen im (spät)romantischen Lied am Beispiel von Traum durch die Dämmerung – Vítězslav Nováks „musikalische Polemik“
Name in Czech Intermediální form na pomezí žánrů v (pozdně) romantické písni na příkladu kompozice Traum durch die Dämmerung – „hudební polemika“ Vítězslava Nováka
Name (in English) The Intermedia Difference-Form-of-the-in-Between in the (Post) Romantic Song on the Example of Traum durch die Dämmerung – „Musical Polemics“ of Vítězslav Novák
Authors PYTLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1212-0391.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00123258
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2021-1-6
UT WoS 000733604500006
Keywords (in Czech) Vítězslav Novák; Otto Julius Bierbaum; Richard Strauss; intermedialita; estetika (post)romantismu; hudba a literatura; intermediální studia
Keywords in English Vítězslav Novák; Otto Julius Bierbaum; Richard Strauss; intermediality; aesthetics of (post)romantism; music and literature; interart studies
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 17/1/2022 11:15.
Abstract
Der vorliegende Beitrag untersucht die Grundlagen einer musikalischen Polemik so wie sie der tschechische postromantische Komponist Vítězslav Novák mit Richard Strauss führte. Aufgrund der Grundlagen der modernen Intermedialitätstheorien (Zemanek 2012, Wirth 2004) und (post)romantischer intermedialen Ästhetik (Schmidt 2005) wird eine komparative formalistische und strukturelle Analyse der Vertonungen des Gedichtes von Otto Julius Bierbaum Traum durch die Dämmerung von Strauss und Novák durchgeführt. Am Beispiel dieses Liedes wird untersucht, auf welchen strukturellen Ebenen die musikalische Polemik nach Novák verwirklicht wird, inwieweit sie eine spezifische Kompositionstechnik darstellt und ob und wie diese die omnipräsente Idee der romantischen „absoluten Musik“ (Dahlhaus 1978) infrage setzt.
Abstract (in Czech)
Článek zkoumá základy hudební (kompoziční) polemiky, jakou vedli skladatel Vítězslav Novák s řadou jiných skladatelů. Na základech moderních teorií intermediality (Zemanek 2012, Wirth 2004) a (post)romantické intermediální estetiky (Schmidt 2005) je provedena srovnávací formalistická a strukturální analýza dvou zhudebnění básně Otto Julia Bierbauma Sen za soumraku od Richarda Strausse a Vítězslava Nováka. Na příkladu této písně zkoumáme, na jakých strukturálních úrovních se hudební polemika podle Nováka realizuje, do jaké míry představuje specifickou kompoziční techniku a zda a jak tato forma zpochybňuje obecně rozšířenou charakteristiku romantické hudby jako hudby „absolutní“ (Dahlhaus 1978).
Abstract (in English)
The present article examines the fundamentals of musical polemics such as the Czech post-romantic composer Vítězslav Novák conducted against Richard Strauss. Based on the foundations of modern theories of intermediality (Zemanek 2012, Wirth 2004) and (post) romantic intermedial aesthetics (Schmidt 2005), a comparative formalistic and structural analysis of the musical version of Otto Julius Bierbaum's poem Traum durch die Dämmerung by Strauss and Novák is carried out. Using this song as an example, it is examined on which structural levels the musical polemics in Nováks composition are realized, to what extent they represent a specific composition technique and whether and how they call into question the omnipresent idea of romantic "absolute music" (Dahlhaus 1978).
PrintDisplayed: 31/7/2024 22:26