KULDA, Martin a Lenka DOLEŽALOVÁ. Zoologický lexikon znakového jazyka jako didaktická pomůcka. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 101 s. ISBN 978-80-210-9561-8. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zoologický lexikon znakového jazyka jako didaktická pomůcka
Název česky Zoologický lexikon znakového jazyka jako didaktická pomůcka
Název anglicky Zoological lexicon of sign language as a didactic tool
Autoři KULDA, Martin a Lenka DOLEŽALOVÁ.
Vydání 1. vyd. Brno, 101 s. 2019.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
ISBN 978-80-210-9561-8
Klíčová slova česky sluchové postižení; komunikační systém; vzdělávání žáků s postižením sluchu; přírodopis; multimediální pomůcka; lexikon ČZJ online; zoologie; zoologické znaky; zvířata
Klíčová slova anglicky hearing impairment; communication system; education of hearing-impaired pupils; natural history; multimedia tool; online lexicon of Czech sign language; zoology; zoological signs; animals
Štítky Munipress
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Změněno: 16. 12. 2021 11:19.
Anotace
Monografie je věnována možnostem využití znakového jazyka ve vzdělávání žáků s postižením sluchu, a to v konkrétní oblasti – v přírodovědných předmětech. Kniha je členěna na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je zpracován vhled do znakového jazyka, lexikografie znakového jazyka a představeny jsou možnosti jeho záznamu. V neposlední řadě je popsáno využití vizuálních médií v edukačním procesu žáků s postižením sluchu, s ohledem na jejich specifické potřeby a požadavky na výuku. V empirické části práce je prezentováno výzkumné šetření, jehož cílem bylo vytvořit zoologický lexikon online (neboli dvojjazyčný terminologický slovník českého znakového jazyka a českého jazyka pro oblast zoologického názvosloví), zjistit postoj žáků se sluchovým postižením a pedagogů ve vztahu k jeho využití a zhodnotit jeho přínos jako doplňkové výukové pomůcky ve vyučování. Pro dosažení stanovených cílů bylo využito kvalitativního výzkumu, s využitím polostrukturovaného interview s žáky s postižením sluchu a s jejich pedagogy.
Anotace anglicky
The monograph is devoted to the possibility of using sign language in the education of pupils with hearing impairment in a specific area - in science subjects. The book is divided into theoretical and empirical part. In the theoretical part is processed insight into sign language, lexicography of sign language and possibilities of its recording are introduced. Last but not least, the use of visual media in the educational process of pupils with hearing impairment is described with regard to their specific needs and teaching requirements. In the empirical part of the thesis is presented a research aimed at creating an online zoological lexicon (or bilingual terminology dictionary of Czech sign language and Czech language for the area of zoological terminology), to find out the attitude of pupils with hearing impairment and teachers in relation to its use and evaluate its contribution as an additional teaching aid in education. To achieve the set goals, qualitative research was used, using semi-structured interviews with pupils with hearing impairments and their teachers.
Návaznosti
MUNI/A/1432/2018, interní kód MUNázev: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masarykova univerzita, Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 07:49