ABBASI, Kamila. Přístup striktně sekulárního státu k muslimskému zahalování ve školství: případ Francie (A strictly secular state's approach to Muslim veiling in education: the case of France). Iurium scriptum. Brno: Nugis Finem, z.s., 2021, vol. 5, No 2, p. 58-73. ISSN 2694-9008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přístup striktně sekulárního státu k muslimskému zahalování ve školství: případ Francie
Name (in English) A strictly secular state's approach to Muslim veiling in education: the case of France
Authors ABBASI, Kamila (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Iurium scriptum, Brno, Nugis Finem, z.s. 2021, 2694-9008.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50501 Law
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Open access časopisu
RIV identification code RIV/00216224:14220/21:00128986
Organization unit Faculty of Law
Keywords (in Czech) Francie; právní stát; náboženství; školství; sekulární stát
Keywords in English France; legal state; religion; education; secular state
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 11/4/2023 08:45.
Abstract
Francie jako jeden z prvních států v Evropě otevřela šátkovou otázku. Učinila tak na podkladě regulace náboženských symbolů ve školství. Z provedené analýzy dosavadní úpravy je patrné, že se tamní restriktivní opatření opírá o hodnoty striktně sekulárního státu, přičemž prostřednictvím školských zákazů Francie prosazuje státoobčanský princip. Autorka ve svém příspěvku přichází s tezí, že nedávno přijaté mírnější legislativní nástroje integrace mohou vést k efektivnějšímu dosažení původních cílů, o které legislativci usilovali skrze zákazy zahalování ve školství.
Abstract (in English)
One of the first European states to open the veil issue was France. The state regulated the issue based on legal regulation of religious symbols in the education system. The analysis of current legal regulation concluded that France’s restrictive measures are based on strict secular state values. However, through restrictive measures in the education system, France is able to enforce citizens’ principle. The author in this article argues that recently adopted moderate legal integration instruments could effectively lead to original goals which had been sought through veil restriction in the education system.
PrintDisplayed: 26/8/2024 19:27