Detailed Information on Publication Record
2021
Přístup striktně sekulárního státu k muslimskému zahalování ve školství: případ Francie
ABBASI, KamilaBasic information
Original name
Přístup striktně sekulárního státu k muslimskému zahalování ve školství: případ Francie
Name (in English)
A strictly secular state's approach to Muslim veiling in education: the case of France
Authors
ABBASI, Kamila (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Iurium scriptum, Brno, Nugis Finem, z.s. 2021, 2694-9008
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50501 Law
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14220/21:00128986
Organization unit
Faculty of Law
Keywords (in Czech)
Francie; právní stát; náboženství; školství; sekulární stát
Keywords in English
France; legal state; religion; education; secular state
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 11/4/2023 08:45, Mgr. Petra Georgala
V originále
Francie jako jeden z prvních států v Evropě otevřela šátkovou otázku. Učinila tak na podkladě regulace náboženských symbolů ve školství. Z provedené analýzy dosavadní úpravy je patrné, že se tamní restriktivní opatření opírá o hodnoty striktně sekulárního státu, přičemž prostřednictvím školských zákazů Francie prosazuje státoobčanský princip. Autorka ve svém příspěvku přichází s tezí, že nedávno přijaté mírnější legislativní nástroje integrace mohou vést k efektivnějšímu dosažení původních cílů, o které legislativci usilovali skrze zákazy zahalování ve školství.
In English
One of the first European states to open the veil issue was France. The state regulated the issue based on legal regulation of religious symbols in the education system. The analysis of current legal regulation concluded that France’s restrictive measures are based on strict secular state values. However, through restrictive measures in the education system, France is able to enforce citizens’ principle. The author in this article argues that recently adopted moderate legal integration instruments could effectively lead to original goals which had been sought through veil restriction in the education system.