J 2021

Přístup striktně sekulárního státu k muslimskému zahalování ve školství: případ Francie

ABBASI, Kamila

Basic information

Original name

Přístup striktně sekulárního státu k muslimskému zahalování ve školství: případ Francie

Name (in English)

A strictly secular state's approach to Muslim veiling in education: the case of France

Authors

ABBASI, Kamila (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Iurium scriptum, Brno, Nugis Finem, z.s. 2021, 2694-9008

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50501 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14220/21:00128986

Organization unit

Faculty of Law

Keywords (in Czech)

Francie; právní stát; náboženství; školství; sekulární stát

Keywords in English

France; legal state; religion; education; secular state

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 11/4/2023 08:45, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Francie jako jeden z prvních států v Evropě otevřela šátkovou otázku. Učinila tak na podkladě regulace náboženských symbolů ve školství. Z provedené analýzy dosavadní úpravy je patrné, že se tamní restriktivní opatření opírá o hodnoty striktně sekulárního státu, přičemž prostřednictvím školských zákazů Francie prosazuje státoobčanský princip. Autorka ve svém příspěvku přichází s tezí, že nedávno přijaté mírnější legislativní nástroje integrace mohou vést k efektivnějšímu dosažení původních cílů, o které legislativci usilovali skrze zákazy zahalování ve školství.

In English

One of the first European states to open the veil issue was France. The state regulated the issue based on legal regulation of religious symbols in the education system. The analysis of current legal regulation concluded that France’s restrictive measures are based on strict secular state values. However, through restrictive measures in the education system, France is able to enforce citizens’ principle. The author in this article argues that recently adopted moderate legal integration instruments could effectively lead to original goals which had been sought through veil restriction in the education system.