Detailed Information on Publication Record
2021
Co je důležitější pro žákovské učení : dávat v hodině pozor, nebo mluvit?
ŠEĎOVÁ, Klára and Martin SEDLÁČEKBasic information
Original name
Co je důležitější pro žákovské učení : dávat v hodině pozor, nebo mluvit?
Name (in English)
What is more decisive for student learning:to be attentive or to speak in the class?
Authors
ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 13. – 15. září 2021, Brno, 2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/21:00119445
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
výuková komunikace; žákovská participace; žákovská angažovanost; školní úspěšnost
Keywords in English
classroom talk; student participation; student engagement; student achievement
Tags
Změněno: 8/4/2022 14:03, Mgr. Monika Kellnerová
V originále
Využili jsme shlukovou analýzu, abychom zjistili, jaké jsou u žáků devátých tříd ZŠ (n = 639) vzorce verbální participace na výukové komunikaci v kombinaci s jejich vnitřní angažovaností. Sledovali jsme, co je důležitější pro vzdělávací vý‐ sledky žáka – jeho komunikační aktivita, nebo pozornost a zaujetí? Identifikovali jsme pět různých profilů a analyzovali jejich vztah ke vdělávacím výsledkům. Nejlepších výsledků dosahovali žáci, kteří ve výuce hodně hovořili a zároveň byli vnitřně angažovaní, naopak nejhorších výsledků dosahovali žáci tiší a ne‐ angažovaní. Analýzou inkonzistentních profilů jsme zjistili, že je žákovská řeč silnějším prediktorem výsledků žáka než vnitřní angažovanost.
In English
We conducted cluster analysis to identify how are classroom talk and in‐ ternal behavioral engagement combined in ninth‐grade students (n = 639). We inquired what is more decisive for student achievement—classroom talk or internal engagement? We identified five distinctive participation profiles and analyze whether profile membership can predict student achievement. We found the profile with high talk and high engagement to perform best and the profile with low talk and low engagement to perform worst. Analyzing inconsistent profiles, we detected classroom talk to be the more decisive factor for student achievement than internal behavioral engagement.
Links
GA21-16021S, research and development project |
|