k 2021

Co je důležitější pro žákovské učení : dávat v hodině pozor, nebo mluvit?

ŠEĎOVÁ, Klára and Martin SEDLÁČEK

Basic information

Original name

Co je důležitější pro žákovské učení : dávat v hodině pozor, nebo mluvit?

Name (in English)

What is more decisive for student learning:to be attentive or to speak in the class?

Authors

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 13. – 15. září 2021, Brno, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/21:00119445

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

výuková komunikace; žákovská participace; žákovská angažovanost; školní úspěšnost

Keywords in English

classroom talk; student participation; student engagement; student achievement

Tags

Změněno: 8/4/2022 14:03, Mgr. Monika Kellnerová

Abstract

V originále

Využili jsme shlukovou analýzu, abychom zjistili, jaké jsou u žáků devátých tříd ZŠ (n = 639) vzorce verbální participace na výukové komunikaci v kombinaci s jejich vnitřní angažovaností. Sledovali jsme, co je důležitější pro vzdělávací vý‐ sledky žáka – jeho komunikační aktivita, nebo pozornost a zaujetí? Identifikovali jsme pět různých profilů a analyzovali jejich vztah ke vdělávacím výsledkům. Nejlepších výsledků dosahovali žáci, kteří ve výuce hodně hovořili a zároveň byli vnitřně angažovaní, naopak nejhorších výsledků dosahovali žáci tiší a ne‐ angažovaní. Analýzou inkonzistentních profilů jsme zjistili, že je žákovská řeč silnějším prediktorem výsledků žáka než vnitřní angažovanost.

In English

We conducted cluster analysis to identify how are classroom talk and in‐ ternal behavioral engagement combined in ninth‐grade students (n = 639). We inquired what is more decisive for student achievement—classroom talk or internal engagement? We identified five distinctive participation profiles and analyze whether profile membership can predict student achievement. We found the profile with high talk and high engagement to perform best and the profile with low talk and low engagement to perform worst. Analyzing inconsistent profiles, we detected classroom talk to be the more decisive factor for student achievement than internal behavioral engagement.

Links

GA21-16021S, research and development project
Name: Kolektivita v dialogickém vyučování: Intervenční studie (Acronym: CoDiTe)
Investor: Czech Science Foundation