ZOUNEK, Jiří and Oto POLOUČEK. Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace (Everyday Life of Rural Elementary Schools in South Moravia during the Post-Socialist Transformation). Národopisný věstník. Česká národopisná společnost, 2021, vol. 80, No 2, p. 31-50. ISSN 1211-8117.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace
Name (in English) Everyday Life of Rural Elementary Schools in South Moravia during the Post-Socialist Transformation
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Oto POLOUČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Národopisný věstník, Česká národopisná společnost, 2021, 1211-8117.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00124674
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Orální historie; každodennost; post-socialistická transformace; Československo; základní škola; venkov
Keywords in English Oral history; everyday life; post-socialist transformation; Czechoslovakia; elementary school; rural areas
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 6/6/2023 15:44.
Abstract
Politické změny po sametové revoluci roku 1989 v Československu zásadně ovlivnily život společnosti včetně podoby vzdělávání. Bylo upuštěno od socialistické koncepce jednotné školy v souvislosti s celkovou touhou po decentralizaci a deregulaci struktur vzniklých během období státního socialismu. Bezprostřední dopad na život škol se však může lokálně lišit a být ovlivněn charakterem prostředí. Studie se zaměřuje na souvislosti dopadů těchto změn na každodenní život základních škol na jihomoravském venkově, přičemž sleduje lokální specifika na základě analýzy školních kronik a vzpomínek učitelů, kteří období transformace na venkovských školách prožili. Zaměřuje se přitom zejména na personální změny, proměnu vztahu školy a obce a dynamiku vlivu dlouhodobých procesů modernizace a politických změn na život školy.
Abstract (in English)
The political changes after the Velvet Revolution of 1989 in Czechoslovakia fundamentally affected the life of society, including the form of education. The socialist concept of the unified school was abandoned in connection with the overall desire to decentralise and deregulate the structures created during the period of state socialism. However, the immediate impact on the life of schools can vary locally and be influenced by the nature of the environment. The study focusses on the context in which these changes impacted the everyday life of elementary schools in rural South Moravia, and it traces local specificities by analysing school chronicles and the memories of teachers who experienced the period of transformation in rural schools. It focusses in particular on personnel changes, the transformation of the relationship between schools and municipalities, and the dynamics of the influence of long-term processes of modernisation and political changes on school life.
Links
GA20-11275S, research and development projectName: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/5/2024 04:42