J 2021

Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace

ZOUNEK, Jiří and Oto POLOUČEK

Basic information

Original name

Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během post-socialistické transformace

Name (in English)

Everyday Life of Rural Elementary Schools in South Moravia during the Post-Socialist Transformation

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Oto POLOUČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Národopisný věstník, Česká národopisná společnost, 2021, 1211-8117

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/21:00124674

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Orální historie; každodennost; post-socialistická transformace; Československo; základní škola; venkov

Keywords in English

Oral history; everyday life; post-socialist transformation; Czechoslovakia; elementary school; rural areas

Tags

Změněno: 6/6/2023 15:44, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Abstract

V originále

Politické změny po sametové revoluci roku 1989 v Československu zásadně ovlivnily život společnosti včetně podoby vzdělávání. Bylo upuštěno od socialistické koncepce jednotné školy v souvislosti s celkovou touhou po decentralizaci a deregulaci struktur vzniklých během období státního socialismu. Bezprostřední dopad na život škol se však může lokálně lišit a být ovlivněn charakterem prostředí. Studie se zaměřuje na souvislosti dopadů těchto změn na každodenní život základních škol na jihomoravském venkově, přičemž sleduje lokální specifika na základě analýzy školních kronik a vzpomínek učitelů, kteří období transformace na venkovských školách prožili. Zaměřuje se přitom zejména na personální změny, proměnu vztahu školy a obce a dynamiku vlivu dlouhodobých procesů modernizace a politických změn na život školy.

In English

The political changes after the Velvet Revolution of 1989 in Czechoslovakia fundamentally affected the life of society, including the form of education. The socialist concept of the unified school was abandoned in connection with the overall desire to decentralise and deregulate the structures created during the period of state socialism. However, the immediate impact on the life of schools can vary locally and be influenced by the nature of the environment. The study focusses on the context in which these changes impacted the everyday life of elementary schools in rural South Moravia, and it traces local specificities by analysing school chronicles and the memories of teachers who experienced the period of transformation in rural schools. It focusses in particular on personnel changes, the transformation of the relationship between schools and municipalities, and the dynamics of the influence of long-term processes of modernisation and political changes on school life.

Links

GA20-11275S, research and development project
Name: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Czech Science Foundation