Mjesto i mera oznakomlenija s kul’turoj, istorijej, literaturoj i iskusstvom v učebnych programmach ...
DOHNAL, Josef. Mjesto i mera oznakomlenija s kul’turoj, istorijej, literaturoj i iskusstvom v učebnych programmach studentov-rusistov (Place and rate of introduction to culture, history, literature and art in the Russian study programs). In Štěpánek, Václav et al. Savremena srpska i češka slavistička istraživanja – Současná srbská a česká slavistická bádání. 1. vyd. Brno: Ústav slavistiky FF MU, 2021, p. 37-45. ISBN 978-80-263-1699-2. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Mjesto i mera oznakomlenija s kul’turoj, istorijej, literaturoj i iskusstvom v učebnych programmach studentov-rusistov |
Name in Czech | Místo a míra seznámení s kulturou, historií, literaturou a uměním ve studijním programu rusistů |
Name (in English) | Place and rate of introduction to culture, history, literature and art in the Russian study programs |
Authors | DOHNAL, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | 1. vyd. Brno, Savremena srpska i češka slavistička istraživanja – Současná srbská a česká slavistická bádání, p. 37-45, 9 pp. 2021. |
Publisher | Ústav slavistiky FF MU |
Other information | |
---|---|
Original language | Russian |
Type of outcome | Proceedings paper |
Field of Study | 60202 Specific languages |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/21:00123384 |
Organization unit | Faculty of Arts |
ISBN | 978-80-263-1699-2 |
Keywords (in Czech) | ruština jako cizí jazyk; reálie; studijní program; české a slovenské vysoké školy |
Keywords in English | Russian as a foreign language; facts about history and culture; curricula; Czech and Slovak universities |
Tags | rivok |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Pavel Pilch, Ph.D., učo 216028. Changed: 16/1/2022 12:29. |
Abstract |
---|
Stat’ja napravlena na obsuždenije voprosa o meste realij v obučenii russkomu jazyku kak inostrannomu v nekotorych češskich i slovackich vuzach. Programmy obučenija vuzov priznajut važnost’ znanija realij v komplekse ovladenija kompetencijami, nužnymi dlja specialista-rusista. Kak pokazyvajet analiz konkretnych programm obučenija bakalavrov v češskich i slovackich vuzach, predmety, znakomjaščije studentov s realijami Rossii, odnako zanimajut v dannych programmach ne takoje mesto, kotoroje oni zasluživajut. Èto privodit k tomu, čto studenty ne obladajut v konce obučenija temi osnovnymi znanijami, na kotoryje oni mogli by opirat’sja togda, kogda nado i vstupat’ v kommunikaciju s russkimi, i pol’zovat’sja dannymi, obsuždaja problemnyje voprosy. V stat’je stavitsja vopros o tom, ne stoilo li by vyrabotat’ kriterii, pozvoljajuščije točneje opredeljat’ stepen’ ovladenija realijami. |
Abstract (in Czech) |
---|
Článek je zaměřen na diskusi o místě faktů o historii, geografii a kultuře při výuce ruštiny jako cizího jazyka na některých českých a slovenských univerzitách. Vysokoškolské programy by měly respektovat význam znalosti takových skutečností při složitém zvládání kompetencí požadovaných po rusistovi jako odborníkovi. Analýza konkrétních vysokoškolských programů na českých a slovenských univerzitách ukazuje, že předměty, které studenty seznamují s fakty o Rusku, zpravidla nemají v těchto programech místo, které by si zasluhovaly. To vede k tomu, že studenti nemají na konci studia základní znalosti, na které by se mohli spolehnout, pokud jde o komunikaci s Rusy a využívání údajů při diskusích o problematických otázkách. Článek nastoluje otázku, zda by nebylo vhodné stanovit kritéria pro přesnější určení, do jaké míry je třeba zvládnout fakta o historii, geografii a kultuře. |
Abstract (in English) |
---|
The article is aimed at discussing the place of facts about history, geography and culture in teaching Russian as a foreign language in some Czech and Slovak universities. Higher education programs recognize the importance of knowledge of such facts in the complex mastering of the competencies required by a specialist in Russian. Analysis of specific undergraduate programmes in Czech and Slovak universities shows that subjects that acquaint students with the facts about Russia do not, however, have the place they deserve in these programmes. This leads to the fact that students do not have at the end of their studies the basic knowledge on which they can rely when it comes to communicating with Russians and using data when discussing problematic issues. The article raises the question of whether it would not be necessary to establish criteria for determining more precisely the extent to which facts about history, geography and culture have to be mastered. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1331/2020, interní kód MU | Name: Mezislovanské kulturní a literární vazby |
Investor: Masaryk University |
PrintDisplayed: 11/7/2024 11:50