DOHNAL, Josef. Mjesto i mera oznakomlenija s kul’turoj, istorijej, literaturoj i iskusstvom v učebnych programmach studentov-rusistov (Place and rate of introduction to culture, history, literature and art in the Russian study programs). In Štěpánek, Václav et al. Savremena srpska i češka slavistička istraživanja – Současná srbská a česká slavistická bádání. 1. vyd. Brno: Ústav slavistiky FF MU, 2021, p. 37-45. ISBN 978-80-263-1699-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mjesto i mera oznakomlenija s kul’turoj, istorijej, literaturoj i iskusstvom v učebnych programmach studentov-rusistov
Name in Czech Místo a míra seznámení s kulturou, historií, literaturou a uměním ve studijním programu rusistů
Name (in English) Place and rate of introduction to culture, history, literature and art in the Russian study programs
Authors DOHNAL, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Savremena srpska i češka slavistička istraživanja – Současná srbská a česká slavistická bádání, p. 37-45, 9 pp. 2021.
Publisher Ústav slavistiky FF MU
Other information
Original language Russian
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60202 Specific languages
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00123384
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-263-1699-2
Keywords (in Czech) ruština jako cizí jazyk; reálie; studijní program; české a slovenské vysoké školy
Keywords in English Russian as a foreign language; facts about history and culture; curricula; Czech and Slovak universities
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavel Pilch, Ph.D., učo 216028. Changed: 16/1/2022 12:29.
Abstract
Stat’ja napravlena na obsuždenije voprosa o meste realij v obučenii russkomu jazyku kak inostrannomu v nekotorych češskich i slovackich vuzach. Programmy obučenija vuzov priznajut važnost’ znanija realij v komplekse ovladenija kompetencijami, nužnymi dlja specialista-rusista. Kak pokazy­vajet analiz konkretnych programm obučenija bakalavrov v češskich i slo­vackich vuzach, predmety, znakomjaščije studentov s realijami Rossii, odnako zanimajut v dannych programmach ne takoje mesto, kotoroje oni zasluživajut. Èto privodit k tomu, čto studenty ne obladajut v konce obučenija temi osnovnymi znanijami, na kotoryje oni mogli by opirat’sja togda, kogda na­do i vstupat’ v kommunikaciju s russkimi, i pol’zovat’sja dannymi, ob­suž­daja problemnyje voprosy. V stat’je stavitsja vopros o tom, ne stoilo li by vyrabotat’ kriterii, pozvoljajuščije točneje opredeljat’ stepen’ ovla­denija realijami.
Abstract (in Czech)
Článek je zaměřen na diskusi o místě faktů o historii, geografii a kultuře při výuce ruštiny jako cizího jazyka na některých českých a slovenských univerzitách. Vysokoškolské programy by měly respektovat význam znalosti takových skutečností při složitém zvládání kompetencí požadovaných po rusistovi jako odborníkovi. Analýza konkrétních vysokoškolských programů na českých a slovenských univerzitách ukazuje, že předměty, které studenty seznamují s fakty o Rusku, zpravidla nemají v těchto programech místo, které by si zasluhovaly. To vede k tomu, že studenti nemají na konci studia základní znalosti, na které by se mohli spolehnout, pokud jde o komunikaci s Rusy a využívání údajů při diskusích o problematických otázkách. Článek nastoluje otázku, zda by nebylo vhodné stanovit kritéria pro přesnější určení, do jaké míry je třeba zvládnout fakta o historii, geografii a kultuře.
Abstract (in English)
The article is aimed at discussing the place of facts about history, geography and culture in teaching Russian as a foreign language in some Czech and Slovak universities. Higher education programs recognize the importance of knowledge of such facts in the complex mastering of the competencies required by a specialist in Russian. Analysis of specific undergraduate programmes in Czech and Slovak universities shows that subjects that acquaint students with the facts about Russia do not, however, have the place they deserve in these programmes. This leads to the fact that students do not have at the end of their studies the basic knowledge on which they can rely when it comes to communicating with Russians and using data when discussing problematic issues. The article raises the question of whether it would not be necessary to establish criteria for determining more precisely the extent to which facts about history, geography and culture have to be mastered.
Links
MUNI/A/1331/2020, interní kód MUName: Mezislovanské kulturní a literární vazby
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 11/7/2024 11:50